torsdag 7 mars 2013

Konstiga drömmar och nattsömn

Inatt sov hon hela natten igen! Halleluja! Och då är man plötsligt sjukt trött hela dagen?! Varför är det så? Är det som med svält typ, att när kroppen väl får sova ut en natt då hajjar den liksom... "Hey! Sooova! Äntligen! Det är ju sjukt sköönt och jag laggar lite här nu, sooooova meeeeeer!"

Nåja.

De här nätterna när hon sovit dåligt (tre veckor nästan nurå) så kommer man inte riktigt ner i djupsömn vilket tydligen leder till att man börjar drömma så himla mycket, eller minns dom... Jag vet inte.

Nu vet jag att de flesta tycker att det är grymt tråkigt att höra om vad man drömt, but anyho'... Jag tycker själv jag nått nya höjder när det kommer till weird-nivå.

Härom natten drömde jag alltså att jag skulle iväg på nåt viktig, ingen aning vad, men det var viktigt att vara snygg. Så jag skulle raka benen. Och jag var så sjuuuukt hårig. Jag började med ena vaden/smalbenet och jag rakade, och rakade, och rakade, och rakade och det försvann aldrig! Det var huur mycket hår som helst. Jag blev liksom aldrig klar med den där förbenade vaden och tillslut började det svida (?!?) av att jag rakade så mycket...

Vi har haft kalas för alla ettåringar i min fantastiska mamma-grupp. Sex speedade ettåringar som röjer runt i ett litet vardagsrum. Roligt och väldigt högljutt. MT grät högt tillslut av ren överstimulering så då fick hon packas ner i vagnen och sova av sig.

Vi får väl se om hon sover lika lugnt inatt efter en sån dag.

1 kommentar:

  1. härligt att hon sov hela natten igen.

    Det du undrade om varför man blir så trött när man får sova beror på att när man sover för lite (för lite djupsömn eller för många uppvak) så sätter kroppen in en extra insats med adrenalin. Fungerar bra några veckor men sedan börjar kroppen mer och mer tröttas ut och de inre organen slits. När man då väl får en riktigt lång och skönt natt så sänks adrenalinet direkt och inte bara till nivån den var innan sömndeprivationen utan ändå lägre vilket är jätte bra. MEN man blir då extremt trött. Kroppen har överkompencerat länge och sätter då in extra insatser på att VERKLIGEN få personen att vila. Därför känner man sig "komig" när man väl får sova ut.

    Bara att passa på och vila vila vila nu idag så kanske du får känna dig lite piggare imorn.

    kram

    SvaraRadera