måndag 14 januari 2013

Voj, voj...

Vad jag är dålig på att skriva igen. Jag förklarar det med att MT inte alls sovit som den prinsessa hon härmade två veckor över jul utan numer vaknar mellan tre och fem gånger per natt. Det kanske inte låter skitjobbigt, men sömnen blir så sönderhackad att man sakta men säkert blir lite schleten. Hon somnar oftast om så fort jag gett henne snutten och en ramsa, men upp ska man ju och vaknar gör man.

Jag börjar bli lite misstänksam att det är den förbenade mjölken ändå. några dagar/någon vecka efter att jag börjat ge henne lite igen så började hon sova sämre och vara myycket gnälligare dagtid. Eller så är det bara någon av de berömda faaaaaserna. Hon ska vara i slutet på en nu enligt min snajdiga app. Idag tänkte jag "nu eller aldrig" och så har hon fått ganska mycket mjölk (med hennes mått mätt alltså) och nu under eftermiddagen och kvällen har hon börjat störtgråta otröstligt flera gånger. Som att hon slagit sig ungefär fast inget har hänt. Så antingen är det magknip eller så håller hon på att bli sjuk eller nåt? Får se hur natten går.

Någon som hittat hit som har någon erfarenhet av sån här diffus mjölkallergi?

Just ja... Det där tillfälliga rumphasandet har upphört. Hon börjar bli så arg över att hon inte kan röra sig att jag nästan inte kan hänga med mina vanliga mammalediga polare och deras bebisar längre. För dom kan naturligtvis krypa allihopa (bebisarna alltså, sedan flera månader tillbaka. Mammorna kan ju också krypa fast vi börjar ju bli till åren komna så det är inte så bekvämt längre). MT blir helt galen när de (bebisarna) kryper runt henne (och över henne) så det blir bara skrik och panik... Trist, för mig och MT.

4 kommentarer:

  1. Apropå mjölkallergin, bara skippa mjölk om du misstänker det. Mini var mjölkfri länge länge och det mådde han inte dåligt av. Nu gick det bra tills han blev magsjuk, då var det bara att mjölkbefria igen och det blev bra.

    Och när det kommer till frustration över att inte kunna röra på sig tänker jag att det ju faktiskt är bra. Som en spark i rumpan. Missförstå mig rätt, men frustrationen i sig kan ju vara en motivator att lära sig. Det tycker jag mig i alla fall ha sett hos Mini.

    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är lite orolig att om hon inte är mjölkallergisk så kanske hon utvecklar överkänslighet för att hon aldrig får i sig det? Eller funkar det kanske inte så?

      Radera
  2. Det kan ju vara mjölk, jag vet inte riktigt men kan ju vara värt att utesluta helt en period kanske?

    Har du koll på hur mycket sömn och hur sömnintervallerna ska se ut för henne nu så du inte ligger fel där? lätt hänt annars..

    det som jag skriver nu gäller för flickor som är normalutvecklade och som fötts på utsatt datum +- 2 veckor.

    11 månader
    Natt: 12 timmar
    Dag: ett sömnpass (vid 11 månader drar man ner till ett sömnpass om dagen, viktigt) som ska ligga på 2 timmar
    Summa: 14 timmar

    13 månader - 26 månader
    Natt: 12 timmar
    Dag: 1 1/2 timme
    Summa: 13 timmar 30 min

    Cirka 2 1/2 år
    Natt: 12 timmar
    Dag: 45 min
    Summa: 2 timmar 45 min


    Hoppas du blir lite hjälpt av min enkla guide. Om du följer den så kan du åtinstone utesluta att hon har felaktiga sömnintervaller.

    Lägg gärna redan nu hennes dagssömnpass kl 12 då det är den tiden hon med största sannolikhet kommer att sova på dagis. På så sätt blir det enkelt för dig för då kommer hon att sova gott på dagis OCH hemma. Det är dessutom bra att han lika mycket tid från uppvak på morgonen till att hon somnar lunch som när hon vaknar lunch tills nattsömnen börjar

    kraaaaam Natalie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes sömn går inte att styra på det sättet, tro mig, jag har försökt. Det längsta hon någonsin sover (dagtid) är 1 timme. Det går inte att söva om henne (jag har kanske lyckats 5 gånger under hennes livstid). Oftast sover hon runt 40 minuter. Det går alltså inte att bara ha ett sovpass för henne för då kommer hon bara sova 40 min till 1 timme på hela dagen. Hon sover nu mellan 1 timme och 20 minuter till två timmar per dag vid två tillfällen. Hon skulle heller inte klara att vara vaken till tolv. Hon är riktigt, riktigt trött vid nio (om vi klivit upp halv sju, sju). Jag kanske kan tvinga henne att vara vaken till tio men då är hon ruggigt grinig. Till tolv skulle inte gå. Men tack för tipsen ändå!

      Kram!

      Radera