onsdag 23 februari 2011

Äta rätt, sova rätt, tänka rätt... VARA rätt!!

Innan jag påbörjade den här planen om barnalstrande så hade jag väl en idé om att det var vissa saker som kanske inte var så bra för fertiliteten och att det fanns saker man inte skulle göra eller äta när man planerade att bli gravid eller redan lyckats.

Jag har inte ens kommit till gravid-biten ännu och h.e.r.r.e.g.u.d vad grejer man måste tänka på.

Som jag nämnt tidigare har jag vissa kontrollfreak-sidor (som jag försöker tämja, men min hjärna funkar lite som den själv vill för det mesta) men följande "fakta"(har inga belägg för det vetenskapliga i dessa påståenden) har jag letat reda på:

1. Rökning - Nedsätter din fruktsamhet med 50 %
2. Alkohol - Kvinnor som dricker 1-5 öl veckorna innan ägglossning minskar sin fertilitet med 33 % jämfört med kvinnor som inte dricker alkohol.
3. Kaffe - Kvinnor som dricker tre koppar kaffe om dagen har ca 25 % mindre chans att bli gravida om man jämför med kvinnor som dricker 1-2 koppar kaffe i veckan
4. Socker/kolhydrater - stort intag av socker/ snabba kolhydrater ger stort insulinpåslag som kan påverka de kvinnliga könshormonerna negativt. Detta gäller framför allt om man är överviktig eller har PCO(det har jag)
5. Feber mellan mens och ägglossning kan påverka äggets kvalitet

Så vekorna/månaden innan man planerar att försöka ska man helst leva så asketiskt som det bara är möjligt. Inget kaffe, ingen alkohol, inget socker... (Ingen rökning, men jag röker inte så det är inte ett prioriterat problem i min värld).

Buhuuu... Trist... Men det får det väl vara värt. Det där kan jag ju kontrollera iaf (alltid positivt i min värld)

Men sedan är det allt det där i kroppen som ska fungera
1. Ägget ska lossna (man har tydligen bara ägglossning i snitt 10 månader om året)
2. Ägget ska lossna i precis RÄTT tid
3. Spermierna ska vara pigga nog att simma rätt
4. Ägget ska vara av god kvalitet
5. Spermien ska vara av god kvalitet
6. Äggledaren ska vara fri från hinder och ha flimrande flimmerhår
7. livmoderslemhinnan ska vara tillräckligt tjock och treskiktad(?)
8. Det befruktade ägget ska börja celldela sig på rätt sätt
9. Det befruktade, celldelande ägget av hög kvalitet ska fastna i den treskiktade, lagom tjocka livmoderslemhinnan
10. Livmoderslemhinnan ska förutom att vara tjock och flerskiktad nog inte ha några defekter som myom, polyper, dåliga receptorer/infångare (vet inte vad de heter men det är små svampformade utskott på livmoderslemhinnan som måste finnas i tillräcklig mängd för att fånga in ägget)
11. Den lilla inflammation som uppstår när ägget fäster ska vara lagom och kvinnans immunförsvar får inte vara för starkt för då stöts ägget bort.
12. Kvinnan får inte ha för kort lutealfas(tid mellan ägglossning och mens) för då hinner inte ägget fästa ordenltigt förens livmoderslemhinnan stöts ut i form av menstruation
....

And on, and on...

Hur blir det barn överhuvudtaget? Hur blir det barn av MISSTAG???

Fullständigt fashinerande... Trodde man inte på gud eller annan valfri högre makt innan så är det nästan oundvikligt att inte göra det när man satt sig in i reproduktionsprocessen. Vilken ingenjörskonst...

Och vilket ångestmoment för sådana som jag som inte kan låta bli att läsa varenda artikel och forum som finns om fertilitet.

Själv fastnade jag ju redan på steg sex i min lilla lista sist.

Men under den 1,5 vecka som jag eventuellt trodde att det kanske kunde gå vägen (mellan det positiva gravtestet och när det började blöda igen) så var man ju helt galen!

Jag som alltid trott mig vara rätt lugn kring sånt som kemikalier, mat och liknande.

Jag slutade smörja in mig med hudkräm eftersom man aldrig vet vad som kan finnas i!

Haha!

Får väl se hur det går nästa gång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar