fredag 15 juni 2012

Det går framåt med sömnen

Jo, det går faktiskt framåt, sakta men säkert.

Nu kan jag lägga henne vaken i vagnen (för det mesta) när hon ska sova sina lurar på dagen. Så ligger hon och bökar lite och sedan somnar hon själv. Senaste tre nätterna har hon ju fått sova i klädkammaren utanför mitt rum (tills hennes rum är färdigt). Otroligt nog verkar hon kunna somna om själv när jag inte är där och "stör" henne. Hon ammar oftast två gånger per natt. En gång vid 01.30-02.30 och en gång runt 05. Oftast bara ena bröstet bägge gångerna.

Så imorse vaknar jag av att hon ligger och jollrar för sig själv, kollar klockan, 05...

Ger henne mat på ena bröstet. Hon är fortfarande klarvaken...

Testar att gå in och lägga henne i hennes säng och går tillbaka till mitt rum och drar igen dörren. Hör hur hon bökar runt. Och när jag vaknar nästa gång är klockan 06.38! Hon sover!

Hon har börjat röja runt i sängen nu också. Jag hittar henne både på tvärsen och med diverse lemmar stickandes ut genom spjälorna i sängen, trots spjälskydd =)

Men min "uppfinning" med såna vantklämmor fastknutna i stolparna på sängen funkar fint! Vitsen är att jag sätter fast täcket med dem så hon inte kan sparka av sig det och vakna av att hon fryser.

Måste för övrigt säga att andningslarmet verkligen var värt varenda krona, jag känner mig faktiskt mycket lugnare med det i sängen.

1 kommentar:

  1. strålande!!!!!
    du är såååå bra, jätte härligt jobbigt, fin attityd där me like!!!!!!!!

    Kom ihåg att ju mer du "drar dig tillbaka" desto mer får hon kliva fram. Och oj vad de klarar mycket och vill mycket. Ofta är de dåliga beteendena såna som vi själva lägger på dom små liven. Se bara på min lille man som jag lät ligga under mitt täcke och snutta tills han var 5 MÅNADER..... och så undrade jag varför han inte sov lixom.... suck

    Kom ihåg att truga med maten på dagen och långa utdragna mål på kvällen. Ena brösten, paus, andra brösten paus och bytning och sen en liten slurk till som dessert från första brösten. Kom ihåg att börja med olika bröst annars kan dom börja producera olika mycket och du får då olika stora bröst.. not so much fun :)

    I övrigt, ut och rör er i det vackra vädret (eller regn) varje eftermiddag innan hon ska sova natt. De sover 10 gånger bättre av utomhusaktivitet och gärna nära läggning men inte så nära att hon nickar till i vagnen.

    Kram på dig vännen

    SvaraRadera