tisdag 24 juli 2012

femmånadersvaccin

Idag hade jag preppat MT med alvedon-supp innan vaccinationen och det gick sjukt mycket bättre än sist. Hon skrek förstås men vart avledd direkt när jag tog upp henne och sköterskan skramlade lite med sina nycklar, sedan var hon en solstråle resten av dagen. Nu sover hon. Vi får se hur natten går.

Idag har jag för övrigt ätit min första strutglass för i år! En väldans smaskig Dajmstrut. Det är så galet nice att kunna äta mjölkprodukter. Eller snarare att kunna äta det som faller mig in utan att oroa mig för att jag fått i mig nåt dumt. Än ingen reaktion. Jag hoppas verkligen det är över, skulle vara sååå skönt för både MT och mig.

Däremot hade hennes kurvor planat ut ordentligt. Alltså vikt, längd och huvudomfång. BVC-sköterskan tyckte inte det var så mycket att hetsa upp sig över eftersom MT verkar vara en pigg, frisk och alert tjej (hennes ord). Men jag ska inte sticka under stol med att det inte är jättekul. Känns som min bröstmjölk inte är bra, fast det vet jag ju inte. Hon kanske bara växer så här.

Nåväl, MT vid fem månader:
Vikt: 6158 gram
Längd: 63 cm
Huvud: 40,4 cm

Haha, lite sjukt är det att hon bara väger drygt ett kilo mer än hennes syssling gjorde när hon föddes. Snacka om olika.

3 kommentarer:

  1. Ja, jag är lite orolig för Klaras första vaccination - jag kommer väl att böla lika mycket som Klara...:S Ja, ja, det måste ju göras!

    Kraaaaaaaam!

    SvaraRadera
  2. Vi gjorde Ophelias femmånadersvaccin förra veckan [trots att hon inte e fem månader ännu] och hennes kurva hade också planat ut.. Inte jätte mycket, men från att ha legat lite över kurvan i längd o vikt, till att ligga lite under.. Helt normalt dock vare tydligen :].
    Å sköönt att det går bra med mjölken!

    SvaraRadera
  3. klart din bm är bra men du kanske inte har lika mycket som hon önskar? om du pumpar ut hur mycket får du då ihop i ml? runt 110 - 160 ml från båda brösten tillsammans för en måltid brukar vi säga.. om det är mindre är de bra att köra ersättning som dessert efter bm, alternativt gröt eller välling.

    Välling med gluten kan vara lite väl tidigt men det går att göra själv på bovetemjöl.

    Säg till om du vill ha recept på hemmagjord välling för småttingar. Den blir riktigt god och nyttig. Man kan även pimpa den med lite saft från frukter för att få till riktigt god och söt smak med extra vitaminer

    kram kram nu åker vi iväg på vår resa så hör av dig på mail eller sms om du behöver hjälp

    kram på dig

    SvaraRadera