tisdag 28 augusti 2012

Bara så jag vet...

Jag tänkte skriva ett inlägg igår, om att MT minsann visade sig sova bäst av alla knoddarna i BVC-mammagruppen. ÄNTLIGEN något som gick liiite, liiiite bättre för oss än för andra. Jag tänkte skriva värsta skrytinlägget.

Men MT visar vart skåpet ska stå =)

Så nu har hon tokvrålat sig igenom en eftermiddagslur (som alltså inte blev någon lur, utan hon somnade vid bröstet 17.10 när det inte alls passade) samt en läggning.

Slutade inte fören jag helt sonika gick ut ur rummet och rabblade "sov gott, vi syns imorgon igen" typ tio gånger för att sedan gå in i köket. Och står där på helspänn, andas typ knappt. *Gny gny* från sovrummet... Mammas puls går upp tjugoslagperminut. Men hon somnade.

För att inte bli hatbombad med kommentarer om hur jag kommer ge min dotter men för livet eftersom jag "överger" henne inne i sovrummet. Jag hade alltså innan jag gick ut, försökt sjunga, lägga på sidan, hålla händerna på henne, buffat och kramat. Men det som fungerar på min dotter är att jag går ut. Jag vet det egentligen, men hela hjärtat säger ju att jag ska stå där och krama henne tills hon är lugn och trygg. Men hon funkar inte så. Hon blir skitarg när jag lyfter upp henne när hon gråter i sängen.

Sedan vaknade hon igen en timme senare. Mardrömmar tror jag. Fast då, när hon drömt eller nåt. Och bara vaknar mitt i natten, DÅ ska man krama henne. Då slocknar hon om direkt. Fast först ska man prova att säga god natt utanför dörren, för det funkar också ibland.

Herregud... Bebisar (och karlar) borde komma med manual.

Gud, när du utvecklar version 2.0 av människan, då skulle jag önska en förbättring inom området manual/bruksanvisning. Fråga IKEA, dom är grymma på manualer.

8 kommentarer:

  1. Min tjej är precis likadan. Jag har aldrig fått söva henne, hon är för intresserad av vad som händer runt henne, hon klarar inte av att missa någonting. Vi har kvällsmyset med välling, godnattsång och kramar i soffan, sen går jag in och lägger henne i sin säng, drar igång speldosan som hon lyssnat på sen i magen och går ut. Hon somnar på två röda om hon är trött, annars sitter hon och pratar därinne, så då är det bara att hämta henne och börja om. Men jag har aldrig kramat henne till sömns, hon är jätte jättetrygg i sig själv, kan lämnas bort till vem som helst, går fram till främlingar och vill bli upplyft. Så skit ialla ska och måste. Gör det som funkar för ER. /J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack J, så är det ju. Tyvärr är hon inte så nökd att hon ligger och leker eller pratar. Hon skriker vekligen hjärtskärande... Så det är svårt att veta om hon gråter för att hon är trött (men inte vill sova) eller för att hon är pigg (och inte vill sova)

      Radera
  2. Skulle du nån gång lyckas komma över en manual för antingen det ena eller andra, så tar jag också gärna en tack :].

    SvaraRadera
  3. hahaa
    men bra att det visar sig funka med en ramsa/dikt/sång utanför dörren, toppen!

    Kom ihåg att du kan desarmera ramsan om du först säger den och sen går in till henne, du måste avvakta minst 2 min innan du kan gå in efter att du sagt ramsan/dikten etc. Annars blir betingningen att ramsa = mamma kommer in

    SvaraRadera
  4. Hehe, mycket bestämd dam detta :-)

    SvaraRadera
  5. Så funkade min son också, han blev vansinnig om man lyfte upp honom, så han fick ligga och knorra tills han somnade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare, har du kommenterat min blogg förut? Känner inte igen dig =) Men välkommen vare sig du är ny eller gammal. Var tvungen att läsa ditt inlägg om sniglarna. Mycket underhållande.

      När slutade sonen knorra? Gjorde du något, eller slutade han bara?

      Radera