måndag 20 augusti 2012

Ny barnvagn!

Jepp, nu har jag skaffat en ny barnvagn (igen, men den förra jag testade utöver Cosmon sålde jag ju igen efter jag använt den en gång). En Mutsy Evo. Finns inte i Sverige men jag köpte på blocket. Betalade i vanlig ordning alldeles för mycket för den eftersom jag är sämst på att pruta, men den var nästan ny, inköpt i mars i år. Den kostar drygt 3000:- om man beställer den från tyskland och jag betalade 2500:- för den. Men men. Skitsamma.

Den är i alla fall heeeeelt fantastisk att köra!! Jag har nog inte fattat hur extremt trög min Cosmo var. Dessutom drog den ju lite, lite åt vänster hela tiden. Men jag vet inte om man ska skylla helt på vagnmodellen eftersom den var beggad, från -09. Så det kan ju ha varit så att den var sliten. Men på Evo:n är iaf framhjulen nästan lika stora som bakhjulen var på Cosmon så den rullar fiiiint. MT har redan somnat i den tre gången så det verkar vara godkännt från hennes sida också.

Det finns två minus med vagnen som jag egentligen redan visste (efter att ha researchat lite på nätet): - Ingen dämpning på framhjulen (Inte jättefarligt negativt, man få se upp lite när man kör bara)
- Suffletten är galet kort!! Dessutom är den fäst i ryggstödet liksom (samma som på Buggorna), så när man fäller ryggstödet åker suffletten bak. När bebisen ligger ner är suffletten inte ens 90 grader utan liksom bakom barnet. Värdelöst! Hur kan man konstruera en sufflett så? Speciellt som märket är holländskt och det regnar en hel del där, tro mig.

Så, nytt projekt! Jag ska sy en förlängning till suffletten! Bugaboo har ju en klar fördel jämt andra märken och det är att de säljer ALLA reservdelar och pryttlar till sina vagnar separat. Så idag lyckades jag hitta suffletbågar (från bugaboo) i plast för typ 129:- på en babyaffär. Så helgens ToDo är att sy till suffletten så den funkar. Bilder kommer när den är klar! Måste bara köpa tyg. Det blir morgondagens mission om jag inte ska träffa någon mammagrupp. Tjohoo! Är sjukt taggad.

Dessutom har min nya fina hylla monterats idag. Ska bara fylla den, sedan kommer bilder. Just nu ser den lite kal och sorglig ut.

2 kommentarer:

  1. Hej!:)

    Måste fråga dig, ursäkta om jag är för nyfiken, har du rätt till underhåll?
    En annan fråga som jag har är om du rekommenderar insemination om man redan har ett barn man är ensam med. Barnet är 10 år o träffar inte sin pappa. Jag skulle så gärna vilja ha ett barn till innan det är för sent!
    Kram på er:)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Om du menar underhållsstöd, så ja. Än så länge får man det om man inseminerat i Danmark och fått barnet i Sverige.

    Hmm, svår fråga. Jag sitter faktiskt och filar på ett inlägg "till alla som funderar". Alltså mina helt personliga, subjektiva känslor och tankar kring saken.

    Men jag kan väl säga så här till en början: Jag tror du har bättre förutsättningar än någon som har småbarn. En tioåring är ändå rätt stor, går att prata med och han/hon kan tom hjälpa till lite. Sedan rekommenderar jag starkt att man säkerställer att man har en mycket bra nätverk omkring sig. Förhoppningsvis går allt jättebra, känslorna infinner sig direkt, barnet är snällt, sover, äter och är allmännt lättsamt. MEN det kan bli några riktigt pissiga första månader också. Då är det nästan nödvändigt att ha personer omkring sig som kan avlasta. Det finns alltid risk att barnet få kolik, blir sjukt eller bara inte sover. Är man då själv, speciellt med ytterligare ett barn som behöver uppmärksamhet, då kan det bli riktigt, riktigt jobbigt. Men har du kontaktnätet (gärna någon som kan komma och bo hos er de första veckorna om det skulle krisa) så go for it, säger jag! Du har ju gjort det förr, har väl troligen ett rätt välordnat liv och ditt barn är stort.

    Lycka till!

    SvaraRadera