tisdag 20 november 2012

på banan

Sömnen är tillbaka på banan hoppas, hoppas, hoppas jag. Det behövdes en justering av dagsovandet till två lurar varav den sista får pågå som längst till 15. Har funkat två kvällar i rad nu, hon somnar som klubbad mellan 18.45-19. Imorse sov hon till exakt 07, jag hörde henne böka runt vid 03.30 och strax efter 06 men hon somnade om själv utan gråt. Daglurarna varar sammanlagt ca 1,5 timme, fördelat på antingen 45+45 eller 30+1 timme. Så nu sover hon 13.5 timme per dygn ca vilket verkar vara ungefär vad hon behöver. Hon har alltid krävt lite mindre än det som "rekommenderas" för bebisar i hennes ålder.

Köksrenoveringen börjar arta sig. Nu har vi målat alla skåp och snickerier, bytt handtag och målat tak och väggar. Allt resterande är inköpt och klart och nu inväntar vi golvet som borde kommit för typ två veckor sedan. Tapeter är fixade! Jag har gått åt ett helt annat håll än jag trodde från början. Blommigt! Flickigt! Inte riktigt mitt vanliga val, men jag tror de blir fantastiska med resten av köket.


För den som undrar heter tapeten Amelie och produceras av Sandberg (kunglig hovleverantör minsann, fint ska det vara =))

Jag ska även testa en idé på mina urfula vitvaror (kyl och frys i det här fallet, diskmaskinen och fläkten är också skitfula men åtgärdas senare). Jag har köpt rosa, matt vinylplast, samma färg som på blommorna, som ska klistras upp på kylen och frysen. Kan bli urcoolt eller total pannkaka. Den som lever får se.

Före jul hoppas jag som sagt vara klar. Det är bara det att jul är FYRA veckor bort!? Hur gick det till? Jag är dessutom helt slut efter de senaste två veckornas sömnhaveri och orkar inte renovera så mycket som jag borde på kvällarna. Nåja. Nu hoppas vi på bättring på sömnfronten, en effektiv, avhandlingsskrivande, renoverande mamma och en änglasnäll dotter så ska nog det här gå fint ska ni se.

6 kommentarer:

  1. häääärligt kompis
    va skönt att det ordnade upp sig med sömnen. Får man sova så blir man ju en så mycket bättre mamma, tålamod och allt blir ju bättre tycker jag
    Jag kan känna mig helt off om jag inte får sova på några nätter

    flickor ligger ofta 15-20 min under AW's rekommenderade mängd under hela uppväxten fram till 20 år. Sen planar det ut och efter 25 så ligger tjejer på + 15-20 min. Så inget konstigt eller ovanligt att lillan vill ha något mindre än det rekommenderade.

    kraaaaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det visste jag inte.

      Kram!

      Radera
  2. Jisses, när jag läser vad du styr med så får jag dåligt samvete för att jag inte gjorde något mer vettigt än bara var mamma när jag var föräldraledig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag önskar att jag "bara" kunde vara föräldraledig. Men arbetet är för att kunna vara hemma lite längre och för att bli klar med avhandlingen så jag kan söka ett jobb närmare hem tills MT börjar på dagis. Det blir inte hållbart att pendla 3 timmar om dagen när hon går på förskola.

      Renoverandet är väl mest för att jag ska få lite sinnesro i ett fint, välordnat hem.

      Så inga dåliga samveten, jag tycker själv det skulle vara skönt =)

      Radera
  3. Yes! gott att du får sova igen :-)
    Och det var en riktigt snygg tapet, förstår att du valde den!

    SvaraRadera