söndag 16 december 2012

Att skaffa barn genom insemination i Danmark

Det här inlägget har jag funderat på länge, velat fram och tillbaka vad jag ska skriva. Men jag kommer inte på hur jag ska formulera mig för att mina tankar ska gå fram på ett vettigt sätt.

För det första handlar väl inte inlägget specifikt om att få barn genom insemination utan mer att välja att få barn själv, utan en känd pappa inblandad.

Jag vill skriva ett inlägg som beskriver hur jag upplevt det att få barn på egen hand. Men jag tror verkligen inte min historia är synonym med alla andras som valt det här sättet att få sina små. Så om ni läser det här, ni därute som gjort samma val som jag. Skriv gärna en kommentar med era upplevelser eller länka till inlägg i era bloggar där ni skrivit om det. Jag vill skriva det här för att de kvinnor som funderar på barn genom insemination ska få en bild av hur det kan bli, sen när barnet kommit. Från lite olika perspektiv.

För otroligt nog, för alla som känner mig och mina sjuka planerings- och kontrolltendenser, så hade jag inte tänkt längre än till förlossningen.

Någonsin, tror jag. Jag tror många är bättre än jag på att föreställa sig livet med barn. De kanske har mycket barn omkring sig eller har bättre fantasi än jag. Men jag tror det hade varit bra om jag läst lite såna här inlägg innan jag for till Danmark. Inte för att jag tror att det på något sätt ändrat mina val, det tror jag inte det här inlägget kommer göra för någon annan heller. Men jag kanske hade varit liite mer beredd och lite mindre chockad de första månaderna =) Hunnit fundera lite mer på LIVET med barn och inte bara resan fram tills det kommer.

För det första vill jag klargöra att jag på intet sätt ångrar att jag har MT. Hon är en fantastisk liten person. En alldeles egen liten människa och det i sig är ett mirakel. Hon ger mig mycket och jag tror det kommer bli mer och mer ju äldre hon blir. Men det ÄR slitigt, för nästan alla med barn tror jag, men vissa saker blir annorlunda när man bara är en förälder. Det finns fördelar med att vara själv också förstås. De aspekterna kommer jag också ta upp!

Det här gäller nog alla som får barn, men man har så mycket föreställningar om hur barn "är". Men sanningen är (förstås) att dom är små personer, redan från början. Med mycket bestämda åsikter, egna känslor, temperament och utryck. Barn behöver inte nödvändigtvis tycka om att ligga i vagn, ta napp, ta flaska, gilla ersättning, hantera att bli bortlämnade till barnvakter eller andra aspekter som kan påverka hur du, som singelmamma, kan hantera tillvaron.

Jag trodde nog jag skulle få, eller ta, mycket mer hjälp. För att kunna få lite egentid. Naturligtvis har alla människor olika behov av tid, jag har bott själv i över tio år innan jag fick barn. Oftast utan pojkvän ens (vilket då förklarar singelmammavalet, hönan eller ägget osv). Jag har nog vant mig mer än jag någonsin kunde föreställa mig att kunna göra vad jag vill, när jag vill det. Jag förstod naturligtvis att det skulle bli betydligt mindre av den varan, men jag hade nog inte förstått riktigt hur mycket. MT accepterar sin mormor som barnvakt, det kan iof ge efterverkningar som att hon sover väldigt dåligt natten efter hon haft barnvakt, men det går. Andra barnvakter har inte fungerat så bra. Framför allt för att MT inte träffat dessa personer tillräckligt ofta. Bebisar har väldigt kort minne och ses man inte varje vecka, gärna flera gånger så är det som att träffa en främling. Det går an när mamma är med, men utan blir det svårt. I alla fall för MT. Så känner jag behov av att komma ut och ta en fika, gå på en fest eller bara äta middag med mina vänner så måste mormor kunna barnvakta. Min mamma är bara strax över 50 år och är mitt uppe i karriären, har en sjuk mamma och en sjuk pappa och förstås egna vänner och intressen att prioritera. Hon säger praktiskt taget aldrig nej om jag frågar. Men jag vill inte fråga för mycket, för jag vet hur mycket hon har att göra själv.
Egentligen kan man sammanfatta singelmammaskapet i ett väldigt soklart ord; ensamt. Översjälvklart! Eller?

Det är så oerhört mycket mer fasetterat än att man blir sittande ensam väldigt många kvällar när bebisen sover.

  • Du har oftast ingen som kommer hem klockan 17 och kan avlösa dig när orken börjar tryta och du spexat, sjungit, jollrat bytt blöjor och klappat händerna med så mycket entusiasm någon kan uppbåda minst tio timmar på raken.
  • Du har ingen som kan roa bebisen när du behöver göra saker, som att laga mat (har precis börjat laga mat hyfsat regelbundet igen och slutat leva på mackor och fil. Jag som älskat att laga mat innan orkar bara inte), städa, julpynta (pyntet här plockades fram lagom till tredje advent), tvätta eller gå till förrådet. Visst, man kan göra det med bebis på armen eller i sele. Ibland...
  • Du får ALDRIG sovmorgon om du har en morgonpigg bebis (bebiser brukar av någon anledning vara morgonpigga). Vi pratar i allt från några månader tills dess att barnet är stort nog att kunna kolla på morgon-tv själv. Det är många, många mornar det...
  • Det är aldrig någon annan som kan gå upp på natten. Du kommer aldrig kunna lägga dig i gästrummet för att få sova ut en natt. Du kan inte sova lite längre på morgonen om du tagit det "tuffa" nattpasset. Du tar ALLA nätter, alltid.
  • Känner du att du behöver komma ut och träffa dina gamla, fina vänner (alltså inte dina nya bästisar från mammagrupperna =)) så måste en barnvakt skolas in, bebisen acceptera personer och så ska han eller hon ställa upp. Och det är det förstås många som vill. Men, i alla fall jag, känner ett litet styng av "nu-är-jag-skyldig-dig"-känsla. För den här personen, hur nära den än står dig och barnet är inte den andra föräldern. Som har samma ansvar för ert barn som du har. Dom "ställer upp", alltid. Dom gör dig en tjänst. Även om dom vill. Så, iaf i mitt fall utnyttjas det bara om jag absolut känner att jag måste. Hade det funnits en pappa hade han varit lika ansvarig som jag, barnet hade känt honom lika bra som mig och jag hade nog valt att vara ute lite mer.
  • Du har ingen att dela allt det fantastiska med heller, som känner precis som du. När din bebis ler för första gången! Eller tar sina första steg! Visst, man kan ringa mormor eller kompisen. Men jag tror ändå inte det är riktigt samma som att dela ögonblicken med pappan till barnet.
  • När du vacklar, står rådvill, när du tror att du gör allting fel, när bebisen bara gråter och inget du gör hjälper. När du inte vet om maten du valt att ge ditt barn, sättet du får henne eller honom att somna om på eller hur du hanterar vredesutbrott är det rätta eller helt fel? Då finns det ingen där som du kan bolla med, eller som bara kramar om dig och talar om att du är världens bästa mamma ändå! Det kan bli många mörka tankar att fixa helt själv.
  • Du får leva med att du faktiskt berövat ditt barn en pappa. För det ÄR ditt val. Inte barnets. Ingen annans. (Nu är jag extremt PK, men det är så praktiskt) hen kommer inte ha en biologisk pappa. Hen kommer att få frågor om saken genom hela livet och bli tvungen att förklara sig. Man vet inte hur hen kommer uppleva bortavaron av sitt biologiska ursprung. Kommer det vara jättejobbigt eller en klackspark? Kommer hen tycka att du gjorde fel val? Kommer hen lida ekonomiskt för att du valt att försörja hen själv? Två föräldrar är trots allt två och inte en. När en förälder har en dålig dag, inte orkar med riktigt eller faktiskt blir sjuk eller dör så finns en till som förhoppningsvis har en bättre dag, orkar lite till eller faktiskt inte blir sjuk och dör. Den back up-en kommer ditt barn inte ha. Så är det bara. Det kanske finns andra runt omkring, men inte en till förälder.
Jag förstår att det låter som att jag tycker singelmammalivet är fruktansvärt, men så är det inte. Jag har aldrig upplevt hur det är att få barn tillsammans med någon. Jag har bara gjort det själv. Och människan anpassar sig. Jag tycker de flesta dagar är bra dagar! I alla fall nu. Men de första månaderna var riktigt, riktigt jobbiga. Omställningen var större än jag någonsin kunnat föreställa mig. Och då kanske det hade hjälpt lite att läsa om det innan. Att vara beredd i terorin så att säga =) Så beredd som det nu går att bli, innan man upplevt det =)

Sedan finns det naturligtvis fördelar med att få barn på egen hand.
  • Det finns ingen som ifrågasätter eller tycker annorlunda än du när det kommer till frågor som rör barnet. Som namn, uppfostringsmetoder, religion, sovtider, mat osv. Du är så att säga King of The Universe!
  • Det finns ingen på jorden som ditt barn älskar mer än du =) Ingen pappagris så långt ögat når.
  • Du behöver inte bråka och tjafsa med någon när ni är trötta, hungriga, slutkörda eller allmänt känslomässigt labila, som man är rätt ofta första månaderna med bebis.
  • Du behöver inte sköta om ett förhållande samtidigt som du försöker landa i att du blivit mamma och den omställning det innebär. För ett förhållande behöver vårdas och det tar naturligtvis tid och energi som kan vara en bristvara.
Men det jag vill säga till alla därute som fortfarande funderar. Är det så att du inte är så gammal, att du inte hyser någon form att psykisk spärr som hindrar dig att träffa någon, eller att du är lite osäker. Försök en sista gång! Försök träffa en fin man (eller kvinna för all del) att få det där fina barnet med. För trots att jag inte har upplevt det själv. Så tror jag verkligen att det är lättare och bättre för alla inblandade att det faktiskt är två föräldrar.

Men är tiden knapp eller du är känslomässigt oförmögen att träffa någon och du funderar, gör det, såklart! Barn är alltid värt det! Men läs på, prata med föräldrar och tänk längre än själva skapandet och förlossningen. För det är, hur svårt det än kan vara, den lätta delen av ett föräldraskap som inte går att reklamera eller ångra. Som varar ett helt, förhoppningsvis, fantastiskt liv!

17 kommentarer:

  1. Det bubblar inombords och jag vet inte hur jag ska kunna skriva ner det så det blir rätt!! Ja, ja, jag försöker:

    Jag tror inte att det finns något som kan förbereda en på hur det är att bli förälder. I och för sig har jag mycket småbarn runt onmkring mig men det är inget man kan sätta sig in i ändå. Alla upplever saker och ting olika och människor är olika, stora som små. Jag får ofta frågan om jag inte är trött eftersom jag får ta allting själv och jag säger alltid (förvånat!): nej, det är jag inte. Klara är i och för sig bara 7 mån men jag känner inte alls av någon trötthet trots att jag får ta allt själv. Jag har haft rutiner med Klara så tidigt det bara gick, då undviker man väldigt mycket onödigt gnäll från henne och irritation från mig. Hon sover fortfarande inte hela nätter, hon vaknar till ca 2 ggr för att hon vill ha nappen men det är allt. När jag ska ut och äta följer hon med och när jag ska ut och fika följer hon med - eftersom mina vänner vet om att jag är själv med henne. Hon har helt enkelt fått vänja sig från början...jag är också medveten om att det är lättare nu när hon är liten så det är kanske något som kommer att ändra sig... Jag har ett helt otroligt nätverk som gärna ställer upp om jag vill göra något själv. Nu har jag inte det behovet (än!) så det är inget som direkt utnyttjas men det finns och det av människor som Klara träffar ofta.

    Sen kan ju tilläggas att jag som person har blivit mycket, mycket lugnare och det är jag övertygad om speglar Klaras personlighet. (Även om hon, som sin mamma, är en äkta drama queen med ett jäkla humör!!)

    Det där med pappa har jag också funderat på. Jag kommer ju naturligtvis att göra allt jag kan för att Klara ändå ska få känna sig galet älskad och önskad och jag kan ge henne väldigt bra manliga förebilder men en pappa är ändå en pappa... Ekonomin har jag också funderat på men det ska jag sitta ner med sen med min bank och ta ett rejält snack om. Klara ska inte behöva lida ekonomiskt för att hon "bara" har en förälder!!

    Men sen kan ju samtidigt tycka synd om alla som får barn i ett förhållande!! De måste ju dela på barnet; jag har Klara helt och hållet för mig själv!! Hon är min, bara min!! ;)

    Jag tycker det verkar som om vi har två vitt skilda syn på det här med ensamstående förälder; inget är varken rätt eller fel utan vi pratar efter vår egen erfarenhet. Men i mitt fall så överväger fördelarna nackdelarna så det bara visslar om det!!

    Bamsekram till dig och jag hoppas att vi snart kan ta den där Köpenhamnsturen vi pratade om när vi var över tillsammans!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så roligt att du njuter så! Härligt att höra.

      Du understryker faktiskt lite det jag vill få fram. För du säger att du bara tar med Klara när du går ut och äter eller fikar. Att hon får hänga med! Det har säkert med dig som person att göra, men också väldigt mycket med hur Klara är som person. Att hon klarar av det och tycker att det är roligt. När MT var liten försökte jag göra så några gånger, för det var min plan också! Att hon skulle "hänga med". Men det gick inte. MT skrek bloody murder sina första fem-sex månader, speciellt på eftermiddagar och kvällar. Så det gånger jag försökte ta med henne fick jag gå hem, oftast innan middagen ens kommit på bordet, med en extremt ledsen liten flicka och känna mig som en usel morsa som utsatte henne för det.

      Så det jag menar med inlägget är att även om man planerar att göra som du, och fortsätta leva hyfsat "som vanligt", så är det inte säkert att det går alls. För du kanske får ett barn som inte alls accepterar det.

      Nu är det möjligt att det skulle fungera, när hon blivit lite större och rutinerna sitter bättre. Men då har jag blivit lite feg istället. För det är så grymt hjärtskärande och jobbigt när hon blir så ledsen.

      Kram!

      Radera
  2. Då, när hon var en liten skrikande pytt som ingen kunde trösta - då undrade jag i mina svartaste stunder vad sjutton jag så infernaliskt ville ha barn för. Fast jag vilade lite i att jag ju ville leva med ett barn, inte nödvändigtvis ett spädbarn. Jag skulle ju adoptera när Vietnam stängdes. Och jag bestämde mig för att se det som ett infernaliskt träningspass, ovanpå det träningspass graviditeten varit. Och stod ut... till dess dagen kom när hon plötsligt blev den hon hon är nu. Och där jag inte ångrar mig.

    Men med en tuff start och där jag inte alltid hanterat det med jämnmod precis, kan jag känna igen mycket. Saker jag inte räknat ut eller tänkt på. Att klara ett tvättpass i tvättstugan, tandläkarbesöket som fått vänta sedan jag inte kunde ligga under graviditeten, läkarbesök när jag varit sjuk... hur hämtar man julgranen med bebis i sjal? Hur klarar man bara en sån sak som återkontrollen efter graviditeten? Jag pysslar fortfarande med att få till allt det där, att leva ett liv med henne. Jag ångrar mig inte men har många gånger tänkt att jag skulle vilja att fler tänkt ett par steg till. Jag fick längta så länge att det antagligen spelar in för hur jag tog det när livet bara kom kraschande i skallen på mig - jag blev inte direkt olycklig men jag var långtifrån så lycklig som jag förväntades vara. Jag stängde av, gick på tomgång och väntade på bättre tider. Och tack gode gud att de kom. Inte rosenskimrande ännu, men klart lyckligare...

    SvaraRadera
  3. Min upplevelse av att vara ensamstående mamma liknar nog mer annasingelmammas än din. Tuva är ifs bara 5 månader nu, men det är inte många gånger jag har känt att det varit jobbigt, går att räkna på en hand. Hon har sovit ganska bra från början, vaknar någon/ några gånger på natten o ammas men somnar snabbt om igen. Jag är vaken mer än henne på nätterna o är van vid det sen innan. Hon sover gott nu, medan jag är vaken... Sen har jag en fördel med att ha mina föräldrar på 10 minuters avstånd som längtat efter barnbarn i många år o Tuva är deras första o troligen enda barnbarn. De vill helst träffa henne varje dag, vilket gör att jag är där i stort sett dagligen, o då får jag middag där så jag behöver inte laga mat så ofta. Gör storkok när jag är där så jag fyller min frys då o då. Blir ibland orolig för att de ska tycka att vi är där för mycket o äter på deras bekostnad, men när jag frågar vill de ha oss där. Mamma plockar ut semester varje vecka nu så hon jobbar bara 50% o till april går hon i pension, ett år tidigare för att hon vill vara med Tuva istället för att jobba.

    Jag har inte än känt ngt behov av att göra saker på egen hand, hade ångest den gången jag var utan henne för att gå på första hjälpen kurs i 4 timmar x 2. Tuva får hänga på! Mina föräldrar vill gärna ha henne mer själva o ibland frågar de om Tuva verkligen ska följa med på saker där jag ser det självklart att hon ska med.

    Vad det gäller ekonomin har jag lite ångest, men är nog inte helt befogat. Har sparat för detta ändamål även om jag inte gillar att ta av mina besparingar. Behöver Tuva något som jag inte känner att jag har råd med vet jag att jag har mina föräldrar dom back up med. Lite bortskämd, jag vet!

    Vi flyttade veckan innan Tuva tittade ut, så bor i ett bra område i en trea, så hon har sitt rum den dagen det behövs. Bra förskola o skola i området.

    När jag tänker på att träffa någon karl så känner jag ingen panik med det för första gången i mitt liv. Nöjd ändå! Känner just nu mer att jag inte vill för att jag inte vill dela henne med någon. Men hoppas väl att den känslan ändrar sig så småningom. Sen tror jag att min självkänsla är bättre när jag ger mig ut på dejtingmarknaden igen o att jag kommer utstråla ett annat lugn när jag inte är på jakt efter pappan till mitt barn längre, även om jag kan tänka mig fler barn om jag träffar rätt, men är inget måste.
    Känner överlag mig mer till freds med livet nu, även om dödsångesten har ökat, både för min egen död, Tuvas o mina föräldrar. O oron att något ska hända henne kan ibland bli övermäktig.
    Men på det stora hela tycker jag att livet nu har fått en mening o att det är härligt att ha någon att älska av hela mitt hjärta o att det är härligt att få så mycket kärlek tillbaka.

    Har ingen blogg, men hoppas kunnat ge en del av min upplevelse ändå.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig och inspirerar.

      Radera
  4. Tack för era berättelser! Fortsätt dela med er!

    SvaraRadera
  5. Åh intressant. Jag har visst haft mina stunder när jag känt mig orkeslös som mamma, men inte ens i mina orkeslösa stunder har det varit mig övermäktigt. Okej andra dagen hemma efter BB fick jag panik och bara grät och grät men det känner jag hade med hormoner att göra. Jag förundras istället över hur det har påverkat mig som person att bli mamma, hur stark jag känner mig, hur enkelt min vardag blivit, hur lite jag hänger upp mig på småsaker, hur härligt det är att leva i nuet, hur jag har lärt mig uppskatta små grejer istället för att längta efter de stora, hur jag har fått mer förståelse för andra människor och deras problem etc etc.

    Att bli mamma och antagligen att bli ensamstående mamma har påverkat mig så otroligt positivt, jag tycker så himla mycket mer om mig som person numera. Och med det facit i hand så skulle jag aldrig, aldrig ha gjort det annorlunda.

    Livet flyter på fint nu, men då ska jag ju tillägga att jag har dagis 35h i veckan, varje torsdag hämtar mormor och så åker jag och simmar med två vänner, en kväll i veckan äter jag och Bambi middag med en annan ensamstående mamma (vi lagar mat varannan vecka). Det nya inför nästa år är att jag hoppas att Bambi ska få sova över hos mormor en natt varannan månad, så jag får en kväll och en sovmorgon. Det är just det, de där små pauserna behöver jag - men att ha all den där egna tiden jag hade innan Bambi - nej det saknar jag inte alls. Och om jag träffade på någon som var i startgroparna till inesmination så skulle jag ha svårt att råda den personen att vänta.

    SvaraRadera
  6. Vill bara säga att det är otroligt intressant att läsa on era erfarenheter och tankar!
    Otroligt kloka ord ni kommer med allihop, och även om ni ibland säger att ni kunde vara mer förberedda så vill jag bara säga att ni låter så mycket mer förberedda än vad de flesta är. Faktiskt!

    Tack för att ni delar med er!

    SvaraRadera
  7. Det verkar mest som att ni fått OLIKA SORTERS BARN allihop. Vissa kräver väl mer som små bebisar, andra kanske får kämpigare tonår. Att förbereda sig på att få barn går inte till 100 % – man vet ju inte vad det är för en individ som ska dela ens liv och vardag!

    Jag hade stora planer för aktiviteter som tidigt babysim etc, men det visade sig att mitt lilla troll är av det lite känsligare slaget. Hen blev rädd och grät när det var för stojigt, uppskattade inte större samlingar av folk än tre pers, och absolut inte andra högljudda små troll. Det blev alltid katastrof med öppna förskolan och sångsamlingar, hur sugen jag än var. Nu är hen snart 8 månader, och NU går det bättre. Vi ska gå på babysim med start när hen är 10 månader.

    Mitt troll har altid sovit bra, men det sitter i hens egen dygnsrytm. Jag inbillar mig inte att jag har någon metod som är universell. Där trollet är otryggt i folksamlingar är hen istället trygg i sin säng och i sin egen sömn.

    Att göra viktiga och nödvändiga saker tillsammans med bebis om dagarna är klurigt för alla. Det är inte särskilt många partners som följer med till återkontrollen på mvc, tandläkaren, frisören osv. Mitt liv hade underlättats enormt om jag hade köpt en vagn med mjuklift, har jag insett i efterhand. Inte det stora retroåbäke som inte går in någonstans och som måste lämnas i trappuppgångar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller fullständigt med. Du belyser det jag försöker få fram (kanske inte helt framgångsrikt). Att man inte riktigt vet hur det kommer bli. Det kan bli tufft och ensamt eller enklare än man trodde och helt fantastiskt. Men det är bra att vara så beredd som det går på båda.

      Tack för din berättelse!

      Radera
  8. Det har varit jätte intressant att läsa om alla era erfarenheter. Själv funderar jag på att skaffa barn på detta sätt men känner att jag bör vänta ett par år för att få ordning på det praktiska..

    Men ett jättetack för att ni har delat med er av era historier och lycka till i framtiden!

    SvaraRadera
  9. Det låter som att det blev en och lycklig men också tuff start för dig.
    Jag upplever det helt tvärtom och ser inget negativt alls med att vara självvald singelmorsa med fyra (varav en Danmarksunge) Underbaringar på heltid...och jag drömmer om fler :-)

    Men alla är vi ju olika - vuxna som barn - och inget är därmed rätt eller fel :-)

    SvaraRadera
  10. *blev en omvälvande och lycklig ....ska det stå :-)

    SvaraRadera
  11. Jag funderar på att skaffa barn på egen hand och har börjat läsa det jag kommit över på nätet för att få en inblick i allt.
    Kan någon berätta i stora drag hur det går till. Som jag har förstått har man ett inleddande samtal, man väljer ut en donator men vad händer sen?
    Förbereder man sig hemma genom att ta prover och åker till Danmark när det är dags?
    Hur kommer du fram till vilken donator du ska välja och hur går dina tankar gällande anonym eller inte.
    Den svåraste frågan kanske hur upplever du det att inte veta vem "pappan" är när du ser drag, personlighet i barnet som inte är dina? Hur går tankarna?

    Tack för att ni delar med er!

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hej, jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig ang research för ett dokumentärt TV-program vi vill göra....som faktiskt handlar om kvinnor som känner att de inte behöver en man för att skaffa barn...Barn först och kärlek sen helt enkelt. Är det möjligt för mig att få ställa dig några frågor? Jag finns på ann-sofie.andersson@eyeworks.se eller 070-606 22 00

      Radera
  12. Hej, förlåt att jag inte svarat. Kollar inte i bloggen så ofta längre. Maila mig på adressen längst upp så ska jag svara så gott jag kan. Om du behöver det fortfarande =)

    SvaraRadera