måndag 31 december 2012

Mitt och MTs första nyår

Ja, jag hade som sagt "laddat" lite, planerat att äta lite godare, köpt lite efterrätt och en folköl för att verkligen spexa till det. Sedan tesatde jag min nya vattenkokare och körde mikron samtidigt. JAG VET! Skitdumt, men jag tinade bara så mikron vara bara på 350W och vattenkokaren skulle bara koka upp några dl vatten så jag tänkte att det inte gjorde nåt.

Pyttsan.

POFF... Och sedan var det svart i köket. Jag gick ut till mitt finfina proppskåp och premiärvippade tillbaka säkringen. Nada... Fortfarande svart. Upptäcker att det dessutom är svart i halva vardagsrummet som inte ens berörs av säkringen som gått.

Hmm. Ringer ex-pojkvännen som är el-gud ungefär. Han konstaterar rätt fort att det troligen gått en fassäkring i huvudcentralen i huset. Jaja, enkelt fixat. Har till och med några gamla porslinssäkringar kvar från min förra lägenhet. Knatar ner till centralen som jag sett ligger bredvid mitt källarförråd. Nyckeln passar inte. Ringer min portvärd som precis ska gå in på systemet (halv tre på nårseftermiddagen, lycka till). Han säger att han ska höra runt och ringa tillbaka.

Han ringer tillbaka. INGEN i styrelsen har nyckel. Bara fastighetsskötaren. Alltså HSB. Ringer HSBs jourtelefon och får prata med Jerry. Jerry upplyser mig om att en utryckning kommer kosta "några tusen" om inte styrelsen säger att de tar på sig kostnaden. Jag upplyser Jerry om att om fallet blir att jag måste betala vill jag inte att de kommer. Jag kan leva utan spis och lyse i kök och badrum till onsdag om jag kan spara "några tusen". Jerry lovar att ringa tillbaka.

Vid sju har ingen Jerry hörts av. Jag kommer på att spisen antagligen funkar på två faser, fast lite långsammare. Pizzan räddad! Klockan åtta ringer äntligen en el-snubbe och berättar att de nu fått klartecken från styrelsen (hoppas den som lovade det inte hunnit börja nalla på skumpan och kommer ihåg det när räkningen trillar in). Nåja, elkillen dyker upp kollar mitt proppskåp, slinker ner i källaren, byter säkring och voila så har jag ström på alla faser igen. Vilket slöseri för en så enkel grej.

Nåja, mitt sällskap för kvällen (MT alltså) somnade i vanlig ordning klockan 18.50 och har inte hörts av sedan dess. Jag har tryckt hemmagjord chévre-pizza med ruccola, min folkis, chokladglass med grädde och nu godis. Jag mår förväntat illa, kollar på sömnlös i Seattle, läser senaste numren av Vi föräldrar och Living... Kollar lite bloggar.

Kort och gått har jag det riktigt bra faktiskt. Tror till och med jag busar till det och går och lägger mig innan tolvslaget.

Wiiickeeed!

Gott nytt år på err allihopa! Hoppas ni får en bra kväll oavsett hur ni väljer att spendera den sista dagen av världens-undergång-som-har-tre-timmar-och-fem-minuter-på-sig-att-hända-året, 2012!

2 kommentarer:

  1. men va jobbigt att det skulle gå en propp preeeecis på nyårsafton lixom

    lät annars som en lagom soft kväll med go mat och efterrätt, hade kanske föredragit alkoholfri skumpa före folkis dock. Har du testat? finns faktiskt några goda sorter

    kram kram

    SvaraRadera