måndag 28 mars 2011

Donatorn

Har repat mig efter gårdagens dipp. Var ute och sprang för första gången utomhus idag, jag gillar inte att springa egentligen men det fungerade väldigt bra idag! 

Jag tror jag glömde nämna att jag igår även fick reda på att hon jag hjälpte flytta berättade att hon var gravid igen i vecka 14 eller så... Det hjälpte nog deppen lite på traven.
Jag inser att jag inte tagit upp det här med donatorn.

Jag har alltså valt en så kallad ”öppen” donator. Det betyder att ett eventuellt framtida barn kan få reda på vem donatorn är när det fyller 18 år. Donatorn har även skrivit på papper att han lovar att det är ok om barnet vill träffa honom i framtiden. Anledningen till att jag valde att göra så är att jag tycker det är det mest rättvisa valet för barnet.

Jag vill att han eller hon ska ha möjligheten att välja själv. Jag inser förstås att det kan bli en jobbig situation också. Barnet kanske tror att det är en ”pappa” och inte bara en donator. Men jag ska försöka vara så tydlig jag bara kan under barnets hela uppväxt, att donatorn hjälpte mig att få barn, men att han inte är någon pappa.

Vad gäller utseende, man får önska längd, hårfärg och ögonfärg. Men jag har valt att inte göra det. Kliniken garanterar att donatorn har ”nordiskt” utseende, men egentligen spelar inte ens det någon roll. Hade jag träffat någon hade han kunnat se ut hur som helst, det vet ju inte jag. Dessutom kan gener hoppa över släktled så barnets utseende är inget som går att styra över, enligt mig. 

Sedan kommer det vara mitt barn, jag kommer ju älska det hursom. Det känns inte viktigt.

5 kommentarer:

  1. Men hur funkar det då med donatorlistan? Jag väljer ur en donatorlista där det står längd, vikt, ögon- och hårfärg samt yrke eller om studerar och i så fall till vad. Eller du väljer kanske inte då förresten?

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Nej, kliniken väljer åt mig. Kanske därför jag inte fick någon mapp heller. Fast det borde jag ju kunna få ändå... Ska fråga nästa gång

    SvaraRadera
  3. Jag såg att du hade nämnt din blogg på Familjeliv så kikade in. Jag är mer i funderar/planerarfasen just nu. Det är kul att läsa om när någon försöker.

    Jag vill nog ha en öppen donator och jag vill välja hårfärg, längd och ögonfärg.

    SvaraRadera
  4. ska verkligen bli kul att följa din blogg. Låter som vi har ungefär samma historia när det kommer till förhållande =) Har också börjat kolla upp möjligheterna att skaffa barn själv. (e 29 år) E dock nåt år efter dig. Ekonomin är inte tillräckligt stabil för barn just nu.

    SvaraRadera
  5. Kul att se att fler är i planeringsfas! Välkomna till bloggen Dina och Maria.

    Det är toppen att ni tänker och kollar er för. Att välja vad man vill göra är så individuellt. Man ska verkligen, verkligen välja det som känns bäst för en själv.

    SvaraRadera