lördag 23 april 2011

Påsknöje

Visst har jag nämnt att jag gillar att fixa och renovera? Eller gillar och gillar... Jag tycker om slutresultatet och en del av arbetet. Men att slipa spackel är ingen favoritsyssla. Egentligen allt som dammar är trist. Speciellt när man bor på 39 kvadrat, nästan utan dörrar.

Fast egentligen, det allra bästa är att planera hur det kommer se ut och sedan åka till typ Bauhaus eller K-Rauta och shoppa =) Jag shoppar alltså tusen gånger hellre på ovan nämnda affärer än H&M, alla gånger!

Nu är det nästan dags att åka till landet D igen, hoppas jag i alla fall. Så nu har jag fått ett ryck och vill göra klart så mycket som möjligt. Jag har bland annat läst att man inte ska sova i rum som målats med vattenbaserad färg de första veckorna det torkar. Tydligen är det så att lackfärg är giftig när den torkar (kanske 24 timmar), vattenbaserad färg däremot släpper "gifter" i flera veckor.

Eftersom jag har starka planer på att bli gravid mycket snart (=)) så är det bäst att göra klart det mesta av måleriarbetet nu, eller hur?

Min lägenhet må vara liten, men den kompenserar starkt med att ha två balkonger. Ni läste rätt, TVÅ balkonger.

Min "frukostbalkong" ligger i anslutning till sovrum och kök och har morgonsol. Min andra balkong ligger nästan rakt sydläge och har sol resten av dagen. Igår och förrgår har jag piffat. I värsta Äntligen Hemma-stuk har jag planterat pelargoner och tomater i stora krukor, skaffat sittbänk och till och med en solcellsdriven lampa (från IKEA, älska IKEA). Se bilder på resultatet nedan.




Däremot ser resten av lägenheten ut som jag försöker iscensätta Fångarna på fortet i hemmiljö. Så den får ni tyvärr inga foton av. Det blir lätt så när man väntar med att måla golvlister tills efter man flyttat in alla möbler, prylar, mattor och tv-apparater...





2 kommentarer:

  1. Snyggt! Och imponerande med den solcellsdrivande lampan!! Och så är det ju alltid trevligt med bilder...;)

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Vad fint du gjort och lyxigt med två balkonger. Själv har jag en och den är överfull med blommor och växter (överkompenserar för trädgården jag inte har, ännu). Lycka till med planerna!

    SvaraRadera