onsdag 6 april 2011

Sverige vs. Danmark

Idag är det en hel del upprörda känslor i bloggsfären där jag rör mig (singelkvinnor som försöker skaffa barn via insemination, jag har ett mycket smalt bloggintresse =)). Det rör i stort regeringens beslut att inte tillåta insemination av ensamstående kvinnor.

Tro mig, jag förstår verkligen hur orättvist behandlade många känner sig.

Men jag måste säga att jag personligen inte bryr mig så mycket om det. Det är bara en tidsfråga (precis som homoäktenskap (i kyrkan också! Heja!), adoption för gaypar och singlar osv). Kristdemokraterna kan sätta klackarna i backen så mycket de vill, men de kommer få böja sig så småningom.

Men jag har haft en fantastisk tur i mycket som rör det här. Jag har en gyn som supportar mig till 100% och hjälper mig att trixa mig fram i byråkratin, de läkare jag träffat på hittills har verkligen varit ett fantastiskt stöd. Jag har ändå möjligheten att åka till Danmark och jag kommer vara evigt tacksam emot detta platta, vackra, maltindränkta land.

Visst är det opraktiskt att behöva ta sig dit med så kort varsel, men det går! Jag har råd! Jag har tid!

Så ta er i häcken alla stiffa, bakåtsträvande, trångsynta, långsamma KD:are! Vi får ju som vi vill ändå =)

Weee!


4 kommentarer:

  1. Det gör vi! Blir kanske inte "vår" generation dock... Men jag blir så arg - och lika förvånad - varje gång jag inser hur många trångsynta människor det bor i vårt liberala avlånga land... Såg du den här?

    http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12840448.ab

    Gaaaahhhh!!!!

    SvaraRadera
  2. Jo, jag läste den nu. Men man får väl anta att hon helt enkelt inte vet vad hon pratar om. Hon har ju sina barn. Hon kan ju inte förstå hur det är att längta efter ett. Så man får helt enkelt skylla på okunskap.

    Jag väljer öppen donation just för att barnet ska kunna få reda på vem pappan är. Men jag tror inte hon vet att den möjligheten finns heller.

    Men visst finns det trångsynta människor, och många sådan kommer uttala sig de närmaste dagarna. Försök att inte "ta åt dig", vi fixar det här!

    SvaraRadera
  3. Way to go girl!

    Jag gjorde min andra insemination förra veckan... på Storkklinik i Köpenhamn... bara att vänta och hoppas!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag känner också att jag inte riktigt bryr mig; jag håller ju på redan även om det är i ett annat land. Sen tar det bara 40 min för mig från dörr till dörr och Köpenhamn känns inte riktigt som utomlands för mig...;) Men visst är det för jäkligt!!!

    /Anna

    SvaraRadera