tisdag 20 mars 2012

Det knallar på

Japp, det knallar på.

Mamma-bästa-mamma har tagit semester den här veckan och är hemma med mig.

MT är kanske inte vad man skulle kalla en "lätt" bebis. Hon är rätt missnöjd mesta delen av tiden hon inte sover. Så det blir mycket bärande, vaggande och sjungande (hon diggar min sångröst tydligen, är ju bara att passa på och njuta. Sannolikheten att hon kommer fortsätta göra det är rätt liten =))

Hon gillar nallen vi har på skötbordet, den snackar hon med nästan varje gång hon ligger där. Dessutom har hon börjat sträcka sig efter saker. Det går inte toppen, men det är absolut skillnad.

Nätterna är lotteri där första pris är tre timmars sammanhängande sömn (händer kanske någon gång i veckan, vid ett tillfälle =))

Men när mamma är här är det inga problem. Jag börjar förstå poängen med att vara två när man får barn.

Men det går bättre och bättre. Man lär ju känna henne. Börjar ana varför hon är ledsen ibland. Senaste insikten är att hon lätt blir övertrött. När hon varit vaken i ca två timmar är det bra om man försöker (tvångs)söva henne. Även om hon protesterar högljutt! Det gör hon när hon ska vakna också. Gillar inte att somna, gillar inte att vakna. Men gillar att sova =) I alla fall på dagarna.

Hon har börjat ligga mer själv nu också, på en filt på golvet. Där kan hon ligga och vara hyfsat nöjd i säkert 20 minuter emellanåt. Men får ju prata med henne förstås, men man måste inte gå runt och vagga henne.

Jag jobbar på min barnsångsrepertoar, någon som sitter och klämmer på en bra Spotify-lista?

10 kommentarer:

  1. Åh, det låter som att det börjar bli lite struktur för dig i alla fall. Skönt! För det ÄR ju rörigt i början. Ett tips är att sova på dagarna när MT också sover (men det har du nog redan listat ut, hihi!) så blir nattlotteriet mer hanterbart...

    Barnsånger, ja. Själv har jag nynnat snapsvisor ett tag nu... Och Idas sommarvisa... Men jag hittade skivor på CDON: GodaGoda (Jojje Wadenius) och Blommig Falukorv (Hans Alfredson) och så Första Barnkammarbokens sånger. 137 pengar som jag ser som välinvesterade. Här ska spisas och övas allsång. :o)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha =) Snappsvisor! Det kan jag ju några sedan KTH-tiden. Bra tips med skivorna, ska kolla!

      Radera
  2. va skönt att det går åt rätt håll
    Einar har alltid gillat reggie, tror det lugna beatet var lugnande eller nåt :) både när han var liten spädis och nu i sin mogna ålder av 1 1/2 år så blir han jätte glad när man spelar lite bob marley :)

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra att hon sover lite längre pass nån gång på dygnet iaf, då går det ju åt rätt håll. Lider med dig, har ju oxå erfarenhet av kolik & att ha känslan av att man inte känner som alla andra gör. Jag vet oxå att du klarar det även om det inte känns så just nu. Några av det sakerna som funkade med Liam var Minifoam, inte amma för ofta så magen får en chans att vila & återhämta sig. Vet att det känns hemskt att inte amma när dom skriker & vill suga men ibland kan det vara värt det. Liam hade oxå svårt att komma till ro. Vi fick hjälpa honom att ta bort intryck genom att hålla handen över ögonen el lägga snuttefilten över.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så skönt att höra att det finns fler som inte levde i en rosa lyckobubbla från början. Tack för tipsen, de mottas tacksamt!

      Kram

      Radera
  4. Jag födde min dotter med hjälp av blandade punk låtar :-) Gav mig energi så redan från start har hon fått höra lite mer rivig musik. Pappan i huset gillar hårdrock så när han sjöng med i låtarna somnade hon alltid gott på hans axel. En period funkade ordentliga gitarrriff , när vi försökte spela gosiga vaggvisor protesterade hon högljutt. Att sjunga själv har dock alltid gått hem oavsett melodi :-) Nu (1,5 år senare) somnar hon gott till ljudet av vindspel, vattenfall och liknande så ja smaken är som baken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, får testa mig fram helt enkelt!

      Radera
  5. Aaaaaw, snälla mamma! <3 Vad skulle vi gjort utan dem?! Härligt att höra att det går åt "rätt" håll så att säga...

    Kraaaaaaaaaaaaaaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur =) Det är tur man har dem!

      Kraam

      Radera