tisdag 27 mars 2012

gårdagen och natten...

Ja herregud... Vilket dygn.

Dagen började hyfsat. Jag och MT ammade vid sju-rycket, sedan somnade vi om i 45 minuter eller så. Vid halv elva skulle vi vara på BVC. Inte populärt att åka vagn vaken, som vanligt. Så väl på BVC har mamma lätt svettpanik och kastar alla saker på golvet innanför dörren, byter snabbt blöja och ammar öppet inför hela väntrummet (vem bryr sig liksom när bebisen skriker sig fördärvad). Övriga bebisar sover eller ligger fint i sina vagninsattser och mammorna glor lite på svettiga, rödflammiga paret i soffan. Inne hos BVC-damen blir MT glad igen. En fin mobil ovanför skötbordet lockade till lite prat och nöjda miner.

Utslagen ska behandlas med fuktgivande salva och sedan blir det återbesök nästa vecka. Hon väger numer 4010 gram! Mitt lilla fetto =) Hon har alltså lagt på sig sisådär 37 % av sin födelsevikt på fem veckor.

Eftermiddagen gick fint, hon var tom på riktigt bra humör! Tjohoo! Fram till halv sex alltså...

Då kolik-skriket satte igång. Det är verkligen hemskt att se paniken i hennes ögon och man kan inte göra någonting förutom att vagga. Vid åtta dyker mamma äntligen upp och kan ta över en stund. Jag kan laga lite mat och äta för första gången sedan tolvtiden. Vid nio däckar hon av utmattning efter att ha ätit.

Vid 22 går jag och lägger mig och mamma sitter kvar i soffan och låter MT sova i famnen. Jag får sova ca 2 timmar. Vid tolv kommer mamma in med henne för att hon ska ammas.

00.00-00.45: Ammar, byter och försöker söva om, hon vill inte bli nedlagd
00.45-02.00: Halvligger med MT i famnen och slumrar lite
02.00-02.30: Lägger henne bredvid mig, YES, hon köper det. Får sova 30 minuter ungefär
02.30-03.00: MT börjar vakna-gny men sover en halvtimme till. Jag power-nappar lite mellan gnyendena.
03.00-04.30: Ammar, byter, ammar andra sidan. Hon börjar somna om... Hon bajsar... Tusan också. Upp och byter, MT klarvaken, snackar med Björnen på skötbordet. Vägrar sonmna om. Skriker av övertrötthet hela tiden nästan. Klockan fyra rapar hon och får hicka... Neeej! Vill inte amma bort hickan eftersom hon är lite kolikig.
Bajsar igen... Jag byter

04.30: Stackars mamma kommer upp, kan förstås inte sova i skriken. Hon tar över och jag går, med dåligt samvete, och lägger mig. Somnar rätt fort. Lilla mamma som jobbar!

06.15: Vaknar av gnyenden, kliver upp och tar över så mamma kan göra sig iordning för jobbet.

Japp, det var vårt dygn. Vi hoppas hon får må bättre det här dygnet. Både för hennes, mammas och mormors skull.

Jag har skickat iväg ett mail till en akupunktör för att kolla om vi kan få komma dit med henne.
jag är beredd att prova allt (samt helgonförklara alla föräldrar med "riktiga" kolikbarn)

6 kommentarer:

  1. du er så tøff! jeg har selv en baby på 2,5 uker, og blir så imponert over deg som gjør dette alene (med hjelp fra mamman da!) vær stolt av deg selv:)for jammen er det mye jobb med nyfødt bebis!

    ingvild

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till bebisen! Hoppas allt gått bra!

      Radera
  2. Era stackare!! Det ser mer och mer lockande ut att bo hemma hos mamma och pappa de tre första månaderna...;)

    Kraaaaaaaaaaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Du kanske får världens lättsammaste bebis. Traffade en mamma igår med en flicka född 8e mars, hon hade typ kinkat lite för första gången härom natten. Alltså inte skrigigt, utan gnällt lite. Så dom finns tydligen =) Men annars kan det nog vara en bra idé, iaf de första veckorna.

      Kram!

      Radera
  3. Hua de lät inte som en skoj natt de där inte... stackare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, förhoppningvis blir det inte så många såna!

      Radera