tisdag 1 maj 2012

Valborg

Igår hade vi första träffen med mammagruppen man får via BVC. Rätt bra även om jag nog trivs bäst med "min egen" mammagrupp som jag fått kontakt med via Familjeliv (ibland är den bra den sidan =)). Det är lustigt hur snabbt man grupperar sig vid såna tillfällen. Två av deltagarna var lite yngre (21 och 24 år) sedan var vi tre mammor i 30+-ålder och en tjej som inte pratade svenska. Uppdelningen vid eftersnacket blev tydlig. Yngre för sig, äldre för sig. Lite trist och förutsägbart kanske?

Nåja, båda "äldre" mammorna (tjejen som inte pratade svenska skulle vaccinera sin dotter och var tvungen att gå) verkade ha bebisar som antingen haft mycket magproblem eller som skrek mycket och inte ville ligga själv =) Var har jag stött på det förut? Kändes skönt att snacka lite. Framför allt mamman med den lite missnöjda bebben som inte ville ligga själv verkade söka mycket kontakt med mig när jag berättade att MT varit likadan tidigare. Faktiskt så var hennes son född samma dag!

Well, sedan hände det! På väg hem var MT vaken och vägrade i vanlig ordning ligga i vagnen. Gallskrek. Så jag slet upp BabyBjörnen och stoppade ner henne i den med ansiktet utåt, eller hur man ska säga.

Och hon köpte det! Vi hann åka hela vägen till min station och sedan prommenera halvvägs hem innan hon började protestera. F.a.n.t.a.s.t.i.s.k.t! Kanske inte fungerar varje gång, men absolut ett steg i rätt riktning.

Idag sov hon dessutom hyfsat bra fram till 5.50 (ok, lite tidigt, men bättre än 4.50 iaf...). Klockan sex går jag ju upp i vanliga fall när jag jobbar, så det känns inte så farligt. Och det är ju bra för sedan, när hon ska till dagis. Att man inte kommer behöva tvinga upp henne ur sängen. Fast hon är ju trött förstås. Efter byte och lite mat somnar hon om igen. Egentligen borde jag bara gå upp och byta på henne, ge henne lite mat och sedan gå och lägga mig igen. Men jag är ju också morgonpigg. Så det funkar inte så bra =) Speciellt inte nu när jag trots allt sover en del.

Nätterna ser ungefär ut så här:
19-21: MT äter sista målet, får pyjamas och vaggas till sömns.
21.30: Mamma går och lägger sig
ca 01.30: MT vaknar och vill ha mat
02: MT somnar om
ca 04.30: MT vaknar och vill ha mer mat (och eventuellt byte av blöja)
05: MT somnar om
06-07: Vaknar och kliver upp.

Det betyder ju att nu när jag har öronpropparna och ändå sover hyfsat så får jag ca 7 timmars sömn per natt totalt. Och det går ju absolut att leva med ett tag till.

Idag kommer söta mormor och hälsar på sin senaste dotterdotter för första gången (hon har tre sedan tidigare =) Vi är bra på att producera tjejer). Ska bli riktigt trevligt. Det är grymt bra väder också!

Kollade dessutom på första avsnittet av Solsidan på DVD idag. Har inte sett den tidigare eftersom jag har extermt svårt för pinsamhets-TV... Men nu har en kompis lånat mig boxen med motivationen att det är det roligaste hon sett!

Njae... Jag pallar fortfarande inte pinsamhets-TV. Det var faktiskt precis så illa som jag misstänkte =) Får se om jag ser några fler avsnitt.

1 kommentar:

  1. Det måste vara hur skönt som helst att träffa någon som har/har haft det likadant själv... Jag är hur skeptisk som helst till de här mamma-grupperna...vi får väl se hur det blir...

    Kraaaaaaaaaaaaaaaam!

    SvaraRadera