onsdag 23 november 2011

Hmm, ischias?

Diskuterade lite med mamma om mina problem med att gå som eskalerat sista dagarna. Att smärtan beter sig annorlunda än tidigare. Vänsterbenet "bär" inte emellanåt och smärtan strålar ner mycket längre. Tidigare har den hållit sig till rumpan och eventuellt en bit ner på låret, men nu strålar det hela vägen ner i smalbenet. Dessutom har det blivit jobbigare att sitta. Stå funkar bättre.

Iscias, sa mamsen.

Japp

Efter en del googlande (vad tusan gjorde man innan google?) kan jag bara konstatera att hon sannolikt har rätt.

Inte för att det gör så stor skillnad just nu, all fogrelaterad smärta verkar ju komma och gå. Så jag ska ge det till helgen. Har det inte gått över då får jag krypa till korset och ringa sjukgymnasten igen.

Läääängtar till helgen nu, det här har varit en sensationellt "tråkig" vecka =) Inget roligt på jobbet, bara trist rapportskrivning. Nästan inga kompisträffar inbokade. Det är bra, faktiskt, jag behöver städa, slappa och betala räkningar ibland också. Men veckan går så lååångsamt! Men imorgon är det torsdag och den följs ju vanligtvis av fredag. På fredag är det bara halvdag för mig för efter lunch tar jag semester och drar med mor till mormor.

Snart yoga... Hoppas det inte är en vikarie igen...

7 kommentarer:

  1. usch din stackare, du har verkligen fått EXAKT samma foglossning som jag hade. Med enda skillnaden att det var ner i mitt högra ben jag hade ont :/

    Det enda jag kan glädja dig med är att ALLT försvinner nån vecka efter förlossning..

    Ta det suuuuuper lugnt. Sluta med all assymetrisk träning: spinning, promenader, yoga...

    Börja med: gymma överkropp, rodd (försiktig).
    Du kan konditionsträna på en cykel som man cyklar med armarna och underkroppen är still. Finns på vissa gym.

    Undvik trappor, promenader, cykla, bära tyngre än nåt kilo.

    Ligga är helt klart bäst men att bara variera ställningen är ju bra. Jag hade sjuka problem att åka buss från stan hem så jag fick stå, sitta, stå sitta i 40 minuter :)

    Med lite tur kan du bli sjukskriven om några veckor. Jag slutade jobba i vecka typ 33 eller 34.

    Kraaaaaam

    SvaraRadera
  2. Men vad fasiken?! Ischias också - på en graviditet liksom!! :(

    Hoppas att det inte blir mycket värre än vad du har det redan...

    Kraaaaaaaaaaam!

    SvaraRadera
  3. gud glömde ju den viktigaste träningsformen... siiiimning :) såklart inte med underkropp utan låt benen lixom flyta med. Du kommer säkert ihåg hur jag gjorde när jag var tjåkk och vi simmade ihop va?!?

    SvaraRadera
  4. Nat: Jo, men varierade det för dig? För mitt kan vara helt ok ena dagen för att nästa dag gå över till att vara helt galet! Tack för tipsen, får se om jag kan hitta en sån handcykel...

    Anna: Jag tror inte dom är helt orelaterade =) Jag tror foglossningen har retat upp ischasnerven. Så det ena har liksom lett till det andra.

    SvaraRadera
  5. japp helt olika, vissa dagar gick jag på kryckor för att jag inte kunde stödja på ena benet, andra dagar kände jag för en joggingtur :) som tur var hade jag vett nog att sluta med alla såna grejer men jag höll på alldeles för länge med många dumma saker.. och jag är lite rädd för att du håller på med samma dumheter..

    SvaraRadera
  6. Hehe =) Kan vara så... Ska se till att ta det ännu lugnare. Kanske boka in en tid hos sjukgymnasten för lite mer träningstips.

    Kram på´re

    SvaraRadera