torsdag 23 februari 2012

Förlossningsberättelse

Totalbetyg, förlossningsupplevelse: 9/10

Tid från första värk till utkrystad bebis: 21 timmar

Tid från inskrivning på Förlossningen till bebis: Ganska exakt 10 timmar (minus 3 minuter)

Bäst: Bebis förstås, och epiduralbedövning (f.a.b.u.l.o.u.s)

Sämst/värst: Krystningen, lustgas

The Story

Vid 22-tiden på lördagskvällen började jag känna att sammandragningarna jag haft i flera dagar började kännas lite mer. Typ liite liiite ont kanske? Som mensvärk. Dessutom fick jag en ganska ordentlig blodblandad flytning.

Hmm... Kan det verkligen vara på G?

Laddar hem en värkmätar-app till telefonen och börjar klockan värkarna. Njae... Regelbundet var väl att ta i kanske. Det är 3 minuter, 5 minuter, 10 minuter 2,5 minut, 3 minuter osv... Vid ett-tiden på natten tar jag två alvedon och ställer mig i duschen. Sedan ligger jag i sängen och slumrar mellan värkarna(?). Vid sextiden på morgonen sms:ar jag mamma för att tala om att dagens städning är avblåst, för i vilket fall har jag inte sovit alls på hela natten och eventuellt blir det tur till BB... Mamma sover nog. Vid sju ringer jag, mamma tycker jag ska ringa förlossningen och packar ihop för att komma över.

Jag ringer förlossningen.

Barnmorskan tycker det låter som det kan vara något på G och ber mig ringa igen när det blir lite mer.

Ringer igen en timme senare. Frågar om jag får komma in för mamma är orolig att min förlossning ska gå lika fort som henne (typ fyra timmar). BM säger att det är fullt och ber mig hänga kvar, hon ska ringa ett av de andra sjukhusen och kolla om jag får komma dit. Hon återkommer och jag får komma in till ett annat sjukhus.

Jag och mamma åker, kör lite vilse men kommer så småningom fram. Vid det här laget är värkarna tillräckligt starka för att jag helst inte ska vilja prata när de kommer. Kommer en gullig sköterska och visar oss till ett rum. Jag skrivs in klockan 09.15. Vid 10.20 görs en undersökning och jag är öppen 5 cm. MT mår toppen. Skönt...

Jag testar lite akupunktur och varma handdukar samt min TENS. Funkar hyfsat bra. Går runt mycket i rummet så snart jag är frikopplad från CTG:n. Vid halvtolv-rycket vill jag ha epidural. BM förelslår lustgas. Jag är ganska trött vid det här laget eftersom jag inte sovit alls under natten. Ställer mig lite skeptisk till lustgas men går med på att testa.

Gillar INTE lustgas. Blir bara sluddrig, konstig och ännu tröttare. Dessutom hjälper den noll och ingenting mot det onda.

Får EDA klockan 12.37. Mår som en prinsessa! Blir mycket piggare, kan äta ordentligt, går runt och pratar med mamma. Värkarna känns men gör inte ont. Jag och mamma sitter och tittar på CTG-skärmen och låter lite som sportkommentatorer;

Mamma: Oj, såg du den värken var 127! (typ en skala där allt under 10 räknas som inte värk, när man kommer över 100 börjar det stå ett plus framför, vet inte varför)

Jag: Coolt. Den hade INTE varit skön utan EDA...

Öppen 10 cm

14.45 går vattnet under en undersökning. Hej vad mycket vatten det fanns! Varje värk efter rinner det ut mer i säkert 10-15 värkar. Får ha på mig den snygga rocken, nättrosorna och JÄTTEbindorna.

15.15 får jag påfyllnad på EDA:n. Den här gången tar den lite konstigt. Jättemycket på vänstersidan och väldigt lite på höger. Har svårt att röra vänster ben och får ordentligt ont i höger höft under varje värk. Men det är fortfarande helt ok.

18.00 får jag värkstimulerande dropp för att skynda på det hela lite.

18.10 Kräks

18.15 börjar jag så smått få krystvärkar, trycker på lite. Än så länge gör det inte så ont.

Efter det här har jag lite dålig tidsuppfattning, men jag skulle gissa att jag börjar krysta "ordentligt" vid 18.40 ungefär. Sitter liksom upp i sängen och tar tag i låren vid varje krystvärk. Det gör fan skitont! Trots epiduralen. Det är liksom som att man måste övervinna sitt eget psyke, för när man trycker på gör det så in i bängen ont, men man vet att man MÅSTE för att ungen ska komma ut. Har lite svårt att slappna av mellan värkarna. Det gör liksom ont hela tiden.

Men så hör jag att de börjar prata om att hon skurit (vilket betyder att huvudet står så att slidöppningen är runt huvudets bredaste del. Tror jag (?)). Sedan känner jag liksom ansiktets knöligheter passera och huvudet är ute. BM säger åt mig att ta i lite till och jag tar i för kung och fosterland och ut kommer hon!

Hon får ligga på mitt bröst medan det blir full aktivitet vid mina nedre regioner, jag får livmodersammandragande medel eftersom jag blöder en del, moderkakan föds fram utan någon större ansträngning, sedan får jag en spruta livmodersammandragande till eftersom jag fortsätter blöda. Det coolar ner sig lite och de inspekterar "skadorna". Ena, yttre, blygdläppen har gått i två delar, på tvärsen liksom, och på den andra finns en lite spricka. INGA andra skador alls!! Får tre stygn som inte känns efter en ordentlig dusch xylocain-spray. Perfekta MT har apgar 10-10-10.

Sedan får jag och mamma vara själva med Lilla Hon. Får äta de obligatoriska mackorna och saften och efter någon timme går jag och duschar och mamma (numer mormor) får väga och mäta. Efter ytterligare någon timme kommer en kille och hämtar mig och vi rullar upp till BB-hotellet.

Allt som allt en upplevelse långt över vad jag förväntade mig. Jag är positivt överraskad och glad att jag fick en så bra förlossning!

Fortsätter skriva imorgon om de senaste dagarna med prinsessan!

(På tal om prinsessor, GRATTIS Victoria och Daniel till er fantastiska lilla prinsessa!)

10 kommentarer:

  1. Så imponerad jag är över att du har koll på klockan!! Och så himla skönt att höra att du har haft en bra förlossning! :) Jag skrattade högt åt "Det gör fan skitont!" :D Grattis ännu en gång! Härligt att höra att allt gick bra!

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det är inte så imponerande som det ser ut. Har förlossningsjournalen där alla tider står.

      Kraam!!

      Radera
  2. Låter som en bra förlossning att minnas, vad duktig du varit! Grattis igen, sitter o störtbölar som vanligt när jag läser om nyfödingar. Vad söt hon e!

    /Marie83 (Kim)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, den var bra =) Snart är det din tur!

      Radera
  3. Ja, vad duktig du har varit.

    Ja, jag tyckte också vad duktig du var som kom ihåg allt som hände och vilka tider. Men nu ser jag att du har journalen hemma.

    Grattis än en gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dina, vem vet om ett år eller så kanske du skriver ett liknande inlägg. Jag håller tummarna för dig!

      Radera
  4. Hittade hit genom Wilda, och ville bara säga att jag tyckte det var intressant att läsa om din förlossning. Jag hoppas att den blir lika bra för min del.

    Tack för att du delar med dig och sist men inte minst, grattis till din dotter.
    Luiza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Luiza!

      All lycka till med förlossningen!

      Radera
  5. Härlig berättelse!!! Va duktig du var som fixade så länge hemma själv!!
    Kul att du var nöjd med Ds, dit skall vi sen..hoppas inte blir hänvisat annanstans bara!
    Kram
    /Mila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är rätt ovanligt med hänsvisningar så du får säkert plats på DS! Lycka till!!

      Radera