onsdag 1 februari 2012

Lilla mini-MT

Var på mitt ultraljud idag. Visar sig att när man ska kolla läget på moderkakan måste man vara super-duper-kissnödig... Det hade min BM glömt att tala om, så jag kissade strax innan eftersom det är så obehagligt när de trycker UL-proben mot magen när blåsan är lite fylld. Så det gick inte att titta. Har fått återbesökstid om två veckor istället.

Anledningen till att det är om två veckor är att MT visade sig vara en liten tjej. Jag bad UL-BM att kolla hur stor hon var när hon ändå kollade runt eftersom både mamma, moster och kusin har fått bebisar i femkilosklassen. Känns inte superlockande att klämma ut en så stor klump om jag kan välja (kejsarsnitt då alltså). Men det visar sig att MT är ganska lite. Närmare bestämt 17,4% under "normalkurvan", eller ca 2200 gram i vecka 35+4. Det räknas som inom normalspannet om man håller sig inom +-23% tror jag. Så hon är fortfarande inte onormal eller vad man ska säga. Men det skadar inte att kika igen tyckte BM, särskilt som mitt SF-mått "bara" gått upp 1 cm på två veckor. Troligen har det sin förklaring i att MT sjunkit ner ännu mer i bäckenet. Hon är knappt ruckbar nu, vilket känns super. Hon ligger nästan fixerad i rätt läge. Behöver alltså inte oroa mig för navelsträngsprolaps eller andra obehagligheter =) Hon är pigg och rör på sig så jag tror verkligen hon mår bra därinne.

Jag däremot har en fruktansvärd tröttdag... Egentligen hade jag som plan att sy alla sängkläder (till MT alltså) idag. Men vi får se. Ska vila lite och äta så kanske jag piggar på mig sen.

2 kommentarer:

  1. Typiskt... Men lite skönt att MT inte en mastodontbebis! ;)

    Kraaaaaaaaaaaaaaaam!!

    SvaraRadera
  2. Ja =) Så länge hon är frisk får hon gärna vara lite liten.

    SvaraRadera