tisdag 31 januari 2012

Drömde förlossning

Jepp, inatt premiärdrömde jag om förlossningen. Fast jag koma aldrig så långt som till själva förlossningen för allt stannade av. Jaja =) Än är det några veckor kvar.

Tror inte jag skrivit det, men jag är ju som jag är och någonstans i internetrymden lyckas jag springa på begreppet Vasa Praevia... Det betyder (i väldigt stora, luddiga drag) att det går blodkärl i fosterhinnorna. Oftast på grund av att navelsträngen inte riktigt fäst in som den ska i moderkakan och har man en väldigt lågt sittande moderkaka (mindre än 1 cm från livmodermunnen) ökar risken för det här. Well, well... På RUL (vecka 19) har jag för mig att BM säger att moderkakan sitter ganska långt ner och på mitt 3D-UL (vecka 30) säger BM där samma sak. Nu tror jag inte på riktigt att jag har det här, men kan naturligtvis inte sluta oroa mig ändå (jäkla hjärna), så jag frågar iaf min vanliga BM lite försiktigt om det står någonstans i mina papper HUR långt ner moderkakan sitter. Och förklarar även varför jag undrar. Då får jag genast en tid för UL-koll! Söta BM...

Så imorgon ska jag på extra-UL för att kolla läget på moderkakan och jag ska även passa på att be dem kolla hur stor hon är. Med tanke på att både mamma, moster och kusin fått bebisar strax under och en bit över 5 kilo...


2 kommentarer:

  1. Är det den nya BM som är söt? Eller den "gamla" är också söt men bara inte riktigt för dig...så att säga - you know what I mean!!h

    SvaraRadera
  2. Haha =) Ja, det är samma. Och du har rätt, hon är lite för mesig för min smak, men ibland är det ju praktiskt =) Då får hon vara söt!

    SvaraRadera