lördag 27 augusti 2011

Här händer det grejer!!

Jag har köpt en ny lägenhet!

Jo! Det är sant!

Helgen efter jag äntligt, äntligen renoverat "klart" min nuvuarande =)

Helt sjuk situation, men helt otrolig också. Jag trivs väldigt bra i området där jag bor. Sedan jag flyttade till den här stan för 9 år sedan, har jag bott här i sammanlagt 7 år. Det är vacker, nära vatten, väldigt bra kommunikationer, nära stan, fin natur, bra affärer och så vidare. Därför kändes det lite jobbigt att jag eventuellt skulle bli tvungen att flytta härifrån när MT kommer. För jag bor litet (39 kvm), badrummet är knappt 1,5*1,5 meter och den ligger tre trappor upp utan hiss. Grejen är att hela det här området är byggt under samma tidsperiod, 1930-1940 och alla lägenheter ser mer eller mindre likadana ut.

Utom ett. Det är byggt i mitten på 80-talet, ligger lite längre från tunnelbanan. Men det är verkligen vackert (tycker jag), oregelbundna tegel- och putshus med stora balkonger, alldeles vid vattnet, flera förskolor, stora HSB-föreningar med stabil ekonomi. Men det är dyyrt. Eftersom lägenheterna är stora blir dom ju dyra här i stan. Kvadratmeterpriset i området ligger på mellan 36-38 000 kronor. Det betyder att en tvåa på 61 kvm kostar mellan 2,2-2,4 miljoner kronor minst. Om de inte fina eller ligger bra. Då kan de bli ännu dyrare.

Men, plötsligt händer det, som ett populärt spelbolag brukar säga. Jag hittar en för fast pris, 1,9 miljoner kronor. Ok, det ÄR fortfarande dyrt. Men det visar sig att min lägenhet har gått upp i värde en del. Det trodde inte jag. Men förhoppningsvis kan jag sälja den för minst 1,7 miljoner. Eventuellt kan mamma köpa in sig lite i den nya. Vi har inte diskuterat saken klart än. Men det borde inte sluta med jättemycket mer lån än jag har idag.

Otroligt! Det är renoveringssbehov på den. Ganska rejält. Men mest yta och det är ju inga problem. Bara att hugga i igen. Lägenheten är iaf på 61,5 kvm, har stor södervänd balkong, hiss(!!!), stor hall med plats för barnvagn, klädkammare, större badrum med plats för tvättmaskin och torktumlare, den ligger nära minst två förskolor (inom typ 2 minuters promenad), nära en barnvänlig badstrand och bäst av allt! Den går att bygga om till en liten mini-trea! Så MT kan få ett eget rum! Det trodde jag aldrig. Att jag skulle ha råd med en stor (för mig) trea i mitt favoritområde!

Tänk så det löser sig!

Nu ska vi bara sälja min. Första visningen är antagligen idag eller imorgon. Privat förhandsvisning med en mycket intresserad spekulant!

Håll tummarna för mig lite till nu!

1 kommentar:

  1. Nej men så roligt! Grattis!! Jag bor på 46 kvm och jag hade också tänkt flytta när det är min tur att bli mamma. Lycka till med lägenhetsförsäljningen!

    /Anna

    SvaraRadera