torsdag 20 oktober 2011

På väg till Göteborg

Japp, sitter på stationen och väntar på tåget till Göteborg, ska ner till pappsen som fyller år idag (hurra, hurra!). Har ca 1,5 timme att fördriva innan avgång.

Nu undrar ni kanske varför i hela fridens dar jag åker till stationen så himla tidigt för, men det finns en logisk förklaring. Jag har varit på föreläsning innen i stan idag (jobbar annars ganska långt utanför stan) och hann varken hem eller till jobbet emellan. Så då får man roa sig på Den Stora Stadens centralstation. Inte skitroligt faktiskt. Men jag har en del packning så jag orkar inte släpa runt den på stan.

Måste bara säga att på föreläsningen idag fick vi titta på en sån gravitationscentrifug (vad de nu kan kallas på fackspråk har jag ingen aning om). Men ni har säkert sett dem på TV någon gång. Som en kapsel som man kan sitta i som snurrar runt runt i ett stort runt rum, så testar man hur personer reagerar på G-krafter (otast stridspiloter eller liknande). Nu är jag lite tekniknördig (annars hade jag väl inte gått på KTH) så jag tyckte det var grymt coolt!! Hade jag itne varit gravid hade jag testat (man fick testa!!). Jag var tillfälligt rätt avundsjuk på dom som "åkte". De fick testa krafter upp till 3,5 G. Det är inte jättemycket men de mådde ändå inte helbra när de kom ut =) Tydligen testar man krafter upp till 9 G (!!) på piloterna, men då har de speciella trycksatta dräkter på sig och andas syrgas under tryck. Annars skulle de tuppa av direkt.

Nåväl, kanske inte av jättestort intresse för läsarna av den här blogger, men det är trots allt min blogg =)

En annan grymt positiv sak är att jag äntligen fått min löneförhöjning! Som egentligen skulle börjat komma i april. Dessutom har det tydligen blivit något fel och istället för den mycket moderata höjningen på 500:- som jag skulle få (avdelnignen går inte så bra just nu), så har jag fått 1000:- och enligt min chef får jag behålla det nu ("enjoy" som hon skrev i mailet när jag påpekade felet). Så förutom en bättre lön att basera föräldrapenningen på (om det är det här årets inkomst den baseras på, måste kolla det) så får jag dessutom 6000:- (före skatt) i retroaktiv lön. Tjohoo! Då kan jag köpa mer takfärg....

Hre gött i helgen allihopa, vet inte hur mycket skrivet det blir =)

4 kommentarer:

  1. Lovely! Jag har minsann också fått till en bra löneökning både detta året OCH nästa år! :) Jag kommer också att få retroaktivt och jag tänker att det kan bli till en barnvagn...:)

    /Anna

    SvaraRadera
  2. =) Det är bra att du får lite uppiggande nyheter mitt i illamåendet! Kraam!

    SvaraRadera
  3. jag fick veta i personalrummet att jag får 100kr i löneförhöjning nästa år OCH det är visst det normala och mkt mkt är 300-500kr så 500-1000kr känns enormt mkt. Grattis!

    Kommunal kämpe som inte får upp sin SGI

    SvaraRadera
  4. Ojoj... 100:- i löneförhöjning. Det var verkligen inte en rolig uppgång. Hoppas verkligen det bättrar sig framöver!!

    Det sjuka är ju att jag också är kommunalanställd...

    SvaraRadera