måndag 2 maj 2011

Kontraströntgen eller vad det nu heter

Nu har jag varit och kollat in mina äggledare. Det är inte varje dag man får stirra på sitt inre på en 15 tums skärm i taket.

Eller, för att vara helt ärlig så har jag kollat på mina nedre regioner ganska många gånger senaste halvåret (får man ett utomkveds är det en av följderna). För att inte tala om hur många andra som har kikat där. Skillnaden den här gången var att de hade en "patientskärm" också.

Inte för att man ser speciellt mycket ändå, eller, jag har lärt mig känna igen min livmoder och äggstockarna, men äggledarna verkar vara två sytrådstunna grejer som inte är helt lätt att lokalisera i det myrornas krig som pågår på de där ultraljudsskärmarna.

I vilket fall såg det finfint ut! Kontrastvätskan formligen flödade ut genom äggledarna! Livmodern var också fin (men tiltad åt höger av någon anledning läkaren inte visste). Hon var förvisso väldigt noga med att påpeka att bara för att det rann fint betydde det inte att äggledarna fungerar som de ska.

Nu är det bara att invänta att min gynekolog ringer, men tusan vad sugen jag är på att åka den här månaden. Ultraljudsläkaren trodde att jag skulle ha ägglossning om tre till fem dagar. Det är logiskt eftersom jag brukar ha ägglossning från dag 16-18 oftast (viket det blir eftersom jag är på cykeldag 13 idag).

Jag frågade om hon kunde se vilken sida jag skull ägglossa från den här månaden och hon gissade på höger, men tydligen har jag en nästan lika stor follikel på andra sidan också, så det var lite oklart. Spännande =)

Nu får vi se vad gyn säger, men hinner hon inte ringa upp innan ägglossning åker jag nog ändå!


3 kommentarer:

  1. Så spännande! Lycka till!!

    /Anna

    SvaraRadera
  2. Tack =) Väntar fortfarande på glada gubben, han borde dyka upp snart...

    SvaraRadera