torsdag 1 december 2011

Ar det inte vackert med röda ögon?

Åkte till St Eriks ögonsjukhus i morse, fick stå i kö ca 20 minuter sedan komma in till en sköterska som var underbar nog att erbjuda mig en avdelningstid på eftermiddagen istället för att sitta på akuten och vänta på läkare. Så 17,15 ska jag vara där.

Då kanske alla är onaturligt nyfikna på hur man vet att man fått Irit? (eller inte, men jag är så makaber att jag berättar ändå!)

För det första får man det nästan alltid bara i ett öga (höger verkar det vara för mig). Först blir det rött och tjusigt, ungefär så här:


Snyggt va? Ser inte alls scary ut...

Sedan börjar det göra ont, i ögat och runtomkring. Speciellt när det blir ljust. Eftersom det är irisen som är inflammerad så blir det irriterat varje gång pupillen drar ihop sig. Än har det inte gått så långt, men om jag för rolighetens skull, skulle vänta en dag till eller två så skulle troligen pupillerna bli olika stora också. Det blev dom iaf sist (akutläkaren på Lunds universitetssjukhus frågar; "brukar du ha olika stora pupiller?"... Jag "Eeeh, nej...". *jag tänker* WHAT? vaddå olika stora pupiller?? Jag kommer bli blind!! (fast det blev jag ju inte)).

Så idag är jag lite less. Jag har ont i ögat och vaknade typ 15 gånger inatt av att jag hade sammandragningar.

Tur att det är helg snart.

2 kommentarer:

  1. Men din stackare!!! Hoppas att det går över snabbt!

    Kraaaaaaam!!

    SvaraRadera
  2. Tack gumman, det hoppas jag med...

    SvaraRadera