torsdag 29 december 2011

Jag har ett sovrum!!

Japp! Jag är klar med sovrummet! Eller nästan... Jag måste byta lite elkontakter och brytare, men det gör jag imorgon, det ska spikas en kvartslist vid ena väggen och jag ska köra lite latexfog där listerna inte blivit perfekta. Men annars är det klart!

Här är (en bit) av det!


Bara för att göra det extra tydligt lägger jag även upp två bilder på hur det såg ut tidigare...



Jag måste också, dagen till ära, utnämna mig själv till drottningen över kontursågning...


Jag är grymt stolt över mig själv och mamma nu! Nåja, imorgon ska vi till IKEA igen. Köpa garderober, gardinskenor, eventuellt en sänggavel, barnsäng (=)!) och lite annat smått och gott. Får se om det går in i bilen...

Nu ska jag svulla pizza och godis. Det har jag banne mig förtjänat!

Fast om jag ska vara lite seriös en stund så gillar jag inte alls att gå upp i vikt. Jag trodde inte det skulle störa mig så mycket som det gör och jag förstår att det inte är en "bra" känsla. Men så länge jag inte äter för lite så tänker jag inte må dåligt över att jag inte gillar min vikt. Det går ju inte ut över MT. Just nu väger jag ungefär 65,5 kilo. Min "match-vikt" är ungefär 58,5 kilo, det har jag mer eller mindre vägt sedan högstadiet någon gång. Det betyder plus, ca, 7 kilo i vecka 31. Jag VET att det inte är mycket i sammanhanget, men det är mycket för mig. MT ska lägga på sig ca 2 kilo till innan hon är färdigbakad och jag gissar att man får lägga lite moderkaks- och fostervattenvik till det också. Det betyder ytterligare ca 3 kilo.

Jaja... Plus tio kilo. Jag ska INTE över 70 iaf. Det har jag bestämt.

MT mår prima verkar det som! Jag kanske glömde skriva det. Magen hade växt 2 cm till på kontrollen igår och hon följer alltså sin kurva finfint. Så nu är mitt SF-mått 27 cm. Ska tillbaka runt 19 januari, men insåg att jag råkat boka tiden precis när jag har min första singelmamma-träff. Så jag får omboka.

I övrigt är livet fint just nu =) Semester, renovering, ett trevligt nyår att se fram emot. Dessutom fick jag träffa lilla, vackra Charlie igår! Preggopolarens ursöta lilla pojk. 2400 gram tung (lätt) och 47 cm lång. Eftersom han snittats ut och dessutom legat i säte var han otroligt välformad eller vad man ska säga. Han är en väldigt söt pojke ändå, men inget är liksom tilltryckt eller skevt. Han ser helt perfekt ut =)



6 kommentarer:

  1. Det är väldigt onödigt att oroa sig över vikt när man vet med sig att man äter nyttigt. Det som du inte kan härleda till bebis, livmoder, någon liter blod, fostervatten och moderkaka är förmodligen vatten. Min mor gick upp 20 kg med mig. En svettig vecka efter förlossningen kom hon i sina vanliga jeans. VATTEN, överallt vatten.

    Jag har gått upp 7 kg i vecka 23 och enligt alla tabeller är det right on track till min ursprungsvikt. Allt sitter på magen, allt hör till bebis. Eftersom min kropp är en kopia av min mors i samma ålder anar jag vartåt det barkar, men jag är inte orolig – av samma skäl.

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt det blir! Ni har verkligen gjort ett kanonjobb.

    Jag känner igen mig i det där med vikten. Jag ville verkligen inte dra på mig en massa extravikt för att undvika en massa jobb med det efter förlossningen. Och jag trivs verkligen inte med att gå upp i vikt, spelar liksom ingen roll vad skälet är.
    Däremot har jag ätit ganska mycket under hela graviditeten. Mer än vanligt faktiskt. Och ändå, så här i vecka 39, har jag bara gått upp nästan 10 kilo.
    Efter att Mini konstaterats vara lite liten så började jag äta ännu mer än tidigare. Mot slutet av graviditeten så behöver bebisen fett och kalcium så jag har frossat för att hon ska få massor att ta av och växa på sig lite. Så jag har inte tänkt på vikten en endaste sekund efter det, vilket är jätteskönt.
    Jag rör på mig ganska mycket i vanliga fall så de där 10 kilona kommer att försvinna sen. Det är jag övertygad om.
    Med tanke på att du verkar riktigt aktiv du med, så tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket. Jag förstår hur du tänker men jag tror att dina extrakilon kommer att rasa av dig sen. :o)
    Hittade detta på Allt för föräldrars hemsida:

    - Barnet väger i genomsnitt 3,6 kilo.
    - Moderkakan och dess hinnor väger ca 600 g.
    - Brösten ökar i vikt med kring 0,5 kilo.
    - Blodvolymen ökar och väger drygt 1 kilo mer.
    - Extra vätska och fostervatten väger ca 2,5 kilo.
    - Kroppen bunkrar dessutom upp extra fett på ca 2,5 kilo, som energireserv inför amningen.

    Och skulle vi gå upp mer så är det ju bara vätska som "rinner" ut ur kroppen direkt efter förlossningen. Alltid skönt att veta. ;o)
    För min del blir det massor av träning sen. Och raska barnvagnspromenader.

    Kram

    SvaraRadera
  3. WM: Skönt att det finns fler =) Grejen med mig är att jag inte äter mer än innan grav, fast jag rör ju på mig betydligt mindre på grund av foglossningarna. Så jag verkar inte vara som du, att jag kan äta vad som helst utan att gå upp. Grejen är att vanligtvis är jag lite sån, men det verkar som jag samlar på mig lättare nu när jag är på smällen. Lite så jag får se upp med vad jag stoppar i mig. Så oerhört ovant för mig =)

    De är de där 2,5 kilona extrafett i listan som jag motsäger mig =) Men vem vet, man kanske faktiskt bränner så mycket när man ammar?

    Kram på er som svarat iaf!

    SvaraRadera
  4. Kära Hanna! Vad fint det blir! Du är fantastiskt duktig och har en så god smak! Det bli (är) väldigt snyggt! En god fortsättning till dig önskar vi från Götet och ser framemot ditt (ert) besök till helgen! KRAM anna-Lena

    SvaraRadera
  5. Lägenheten blir kanonfin!! Jag är, fortfarande, mycket imponerad! :) Jag vill inte heller gå upp för mycket i vikt. Jag tänker inte bli en sådan där gravid tjej som tänker att jag ska ju ändå gå upp i vikt...:( Nej, minsann. Men jag har aldrig ätit så mycket som jag gör för tillfället - innan var det pga illamåendet och nu är det för att kroppen har vant sig vid att få mat mer eller mindre konstant - men jag har ändå inte gått upp så mycket - thank God! ;)

    SvaraRadera
  6. Tack A-L och Anna,

    Anna: >Njut av att du inte lägger på dig
    =) Bådar gott!

    SvaraRadera